Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Logistik

Samarbetet utökas: Apohem levererar receptbelagt via Mat.se

Publicerad: 21 april 2021, 05:45

Mat.se och Apohem utökar samarbetet inom Axfood-familjen. I dag startar landets första samleverans med mat och receptbelagd medicin. ”Vi vill göra kundernas vardag lite enklare”, säger Ludvig Anderberg, verksamhetschef för Mat.se.


Ämnen i artikeln:

ApotekDagligvarorLeveranserApohemMat.se

I juni 2020 lanserades ett första pilotprojekt mellan Mat.se och Apohem, då Mat.se:s kunder i Stockholm kunde få hem apoteksvaror i sina matkassar.

Nu utökas piloten och Mat.se blir först i Sverige med att även kunna erbjuda samleveranser av receptbelagda läkemedel till kunder i Stockholm.

Tjänsten öppnades i går och de första samordnade leveranserna sker i dag.

– Vi vill underlätta vardagen för våra kunder. Inköp av mat och apoteksvaror ligger nära varandra, säger Ludvig Anderberg.

En viktig faktor som gör det utökade samarbetet möjligt är att Apohem nyligen flyttade in i ett utbyggt lager i Årsta, och då blev då granne med e-handelslagren för Mat.se, Willys och Hemköp.

– Att lagren nu finns ”dörr till dörr” gör det betydligt enklare, det är avgörande för dagligvaror att kunna jobba med kortare ledtider än för traditionell e-handel.

Initialt var samarbetet mellan Mat.se och Apohem begränsat till en mindre del av Stockholm, men sedan 1 mars har kunder i Stockholmsområdet kunnat få hem apoteksvaror med sin leverans från Mat.se, nu också receptbelagda.

– Den nya samleveransen erbjuds i grova drag uppåt Arlanda och Uppsala i norr till Södertälje i söder, Mat.se:s område i Storstockholm, helt enkelt. Mat.se finns ju också i Göteborg och den långsiktiga planen är att utöka piloten också dit. Där finns dock en större logistisk utmaning och vi börjar testa detta i Storstockholm, säger Ludvig Anderberg

Vilken är utmaningen i det utökade samarbetet?
– Det är två lagerflöden som ska samordnas, men vi ser inga större trösklar och begränsningar i detta, taket ligger högt och apoteksprodukter är mer av sällanköpskaraktär.

Hur har pilotprojektet gått från start?
– Det har varit väldigt lyckad, vi startade detta för att dra lärdomar och samarbetet har fått höga kundbetyg hittills. Den viktiga lärdomen tycker jag är att det finns en stor potential i att underlätta i vardagen för våra kunder.

Dina förhoppningar på det utökade samarbetet?
– I grund och botten att vi adderar värde och gör det enklare för kunderna, samtidigt som vi jobbar ihop oss ytterligare mellan systerbolagen inom Axfood. Vi pratar inte så mycket om siffror, nu handlar det mer om att säkerställa rutinerna, så att de sitter, säger Ludvig Anderberg.

Axfoods plan är att successivt kunna skala upp tjänsten.

– Vi ser en ökad efterfrågan på våra produkter, och inte minst på receptbelagd medicin i dessa tider, där kanske inte alla kan besöka ett fysiskt apotek. Det känns roligt att kunna bredda erbjudandet och vi hoppas att det skall underlätta i vardagslivet, säger Gustav Hasselgren, vd på Apohem.

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News