Logistik
Postnord förbereder sig för ökade volymer under Black Week och julhandeln
Publicerad: 29 oktober 2021, 08:02
Förra året växte e-handeln mer än väntat. Nu gör Postnord ett flertal förstärkningar inför årets Black Week och julhandel då de spår att deras paketvolymer ökar med sex procent.
Ämnen i artikeln:
PostnordUnder Black Weeks toppdygn förra årets passerade 1,3 miljoner paket Postnords terminaler. Postnord spår nu att paketvolymerna på deras egna terminaler ökar med sex procent under årets Black Week och julhandel. Därför lanserar de satsningar på ökade öppettider för kundservice, lördagsleveranser i stora delar av landet, söndagssortering av paket, 40 tillfälliga julombud och extra bemanning.
– Under förra året såg vi att Black Friday nu har blivit Black Week. Pandemin skyndade på utvecklingen av e-handeln till nya nivåer. I år ser vi redan nu att varubristen kan bli en faktor inför årets julhandel. I E-barometern svarade 72 procent av företagen att det hade haft stora problem med varuförsörjningen, säger Agnes Karlsson, Produktionsdirektor på Postnord.
Agnes Karlsson, Produktionsdirektor på Postnord.
I åtgärdspaketet ingår också samarbeten med stora e-handlare för att sprida ut transporterna bättre under dagen.
– Vi ska komma ihåg att våra egna volymer inte heller är hela marknaden, dessutom ser vi ett återvändande varuflöde till fysiska butiker. Vi har förberett oss hela året och precis som föregående år ser vi med glädje fram emot årets roligaste period! Vi lär oss och utvecklar ständigt vår verksamhet. I år har vi fokuserat på att bredda och utveckla våra olika typer av leveransval, säger Agnes Karlsson.
Lördagsleveranserna ska kunna erbjudas till två miljoner hushåll samtidigt som över 1000 paketboxar placeras ut runtom i landet.
Prognosen har satts tillsammans med företagskunder och bygger på historik och aktuella trender.