Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Logistik

Mathem och Clas Ohlson vill utöka samarbetet: ”Erbjudandet har trimmats över tid”

Publicerad: 20 oktober 2021, 08:15

Clas Ohlson vill kunna leverera ännu mer med Mathem i framtiden.

Samarbetet mellan Mathem och Clas Ohlson rullar vidare. För hemmafixarkedjan ger det en möjlighet att visa upp produkterna i ett sammanhang, säger Peder Apelgren, CDO, Clas Ohlson i ett samtal på Retail Arena.


Ämnen i artikeln:

Clas OhlsonMathem

I den första programpunkten på Retail Arena på Clarion Hotel i Stockholm samtalar Johan Lagercrantz, vd på Mathem och Peder Apelgren, CDO, Clas Ohlson om sina erfarenheter av sitt samarbete.  

Samarbetet inleddes 2017 och innebär att kunderna kan få produkter från Clas Ohlsons levererade till dörren tillsammans med sin Mathem-leverans.

– Ursprungstanken var att bredda sortimentet och conveniencetanken, där Clas Ohlson var en relevant partner, säger Johan Lagercrantz.

– Vi har varit en ganska traditionell retail, så att jobba med ett företag vars affärsmodell är 100 procent digital är ett lärande i sig, säger Peder Apelgren.

I samband med med lanseringen köpte Clas Ohlson även in sig i Mathem.

– Ägarandelen har gett oss en egen morot för att få det att fungera. Det är ingen nödvändighet, men har främjat samarbetet, säger Peder Apelgren.

Det gemensamma erbjudandet omfattar i dag cirka 1 300 produkter från Clas Ohlson, varav 800 är lagerlagda hos Mathem. 

– Det ger oss en möjlighet att visa upp våra produkter i ett sammanhang, säger Peder Apelgren.

I dagsläget innehåller cirka var fjärde order hos Mathem produkter från Clas Ohlson.

– Erbjudandet har trimmats över tid och vi anser att det fungerar hyfsat bra nu, säger Peder Apelgren, och tillägger att det viktiga är att rätt produkter är tillgängliga hos Mathem.

Vad har du för tips åt andra som ingår den här typen av samarbeten?
– Det är viktigt att gå in med ett öppet sinne, att vara ödmjuk för de utmaningar man möter och håller en konstruktiv, kommunikativ dialog.

Retail Arena är det första stora digifysiska detaljhandelseventet efter pandemin fokuserar på hur man blir vinnare i dagens detaljhandel.

 

Helen Preutz

Reporter

helen.preutz@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Clas OhlsonMathem

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev