Logistik
Experterna på Retail Day: ”Det sker en enorm utveckling på last mile”
Publicerad: 21 september 2021, 08:46
Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord. Foto: Pressbild
Konsumenterna blir allt mer nöjda med e-handelsleveransen – oavsett transportör. Det framgår av senaste e-handelsbarometern. ”Det går hand i hand med att kunden hittar varianter som passar en själv. Boxar har växt enormt” säger detaljhandelsanalytiker Carl-Fredrik Teder på Postnords event Retail Day.
LÄS MER: Inget bakslag för e-handeln – trots lättade restriktioner: ”Samma takt som innan pandemin”
Det har under de senaste åren har det skett en gradvis ökning av nöjdheten med leveransen.
Under andra kvartaket var hela 89 procent av konsumenterna i e-barometern nöjda med leveransen. Under andra kvartalet 2017 var den siffran 82 procent.
Ökad valfrihet är en förklaring – och att last mile har tagit stora kliv framåt under pandemin.
– Det sker en enorm utveckling i hela last mile-frågan. Jag tror till exempel att boxar är här för att stanna. Mycket på grund av flexibiliteten. Det är en perfekt hybrid mellan tillgänglighet och frihet att hämta när man vill, säger Postnords e-handelsexpert Arne Andersson.
Carl-Fredrik Teder konstaterar att det har skett ett tydligt skifte i last mile-frågan under pandemin där ombuden förvisso har ökat sina volymer – men att de samtidigt har tappat andelar i relation till andra alternativ.
– Paketboxar har växt enormt. De har passat in i hela covid-situationen.
I e-barometern konstateras också att fler leveransalternativ driver kundnöjdhet snarare än avslut.
– För att bygga sin lojalitet är det viktigt att hålla koll på leveransalternativen, att ha en välkalibrerad flora av alternativ. Men detta kanske inte leder till ökad konvertering, säger Carl-Fredrik Teder och får medhåll av Arne Andersson:
– Köpbeslutet är taget tidigare i köpresan, så X antal leveransalternativ ökar inte konverteringen i sig.