Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Logistik

Deras lösning ska minska minska luften i lådorna och ge bättre luft att andas

Publicerad: 30 juli 2021, 05:44

Skryms vd Jakob Nordfeldt framför Avicii Arena. Om två år räknar han med att minska lika mycket luft i paketen för att fylla upp hela Globen.

Onödiga utsläpp på grund av dåligt packade lådor till hälften fulla med luft är ett hinder för den gröna omställningen inom e-handeln. Med hjälp av en datadriven lösning som optimerar lådorna vill företaget Skrym minska mängden luft och utsläpp.


Under 2020 växte e-handeln i Sverige med rekordhöga 40 procent.
– Pandemin har fått e-handeln att växa snabbt. Men med så mycket luft som skickas är tillväxten långt ifrån hållbar, säger Jakob Nordfeldt, grundare av Stockholmsföretaget Skrym.

Produkter som sålts på nätet transporteras ofta i lådor som innehåller upp till 50 procent luft. Konsekvensen blir dyrare transporter då e-handlarna får betala för den plats de tar upp hos transportörerna. Dessutom körs fler turer vilket genererar mer utsläpp i onödan.

Detta vill Skrym sätta stopp för med hjälp av en lösning som kalkylerar den optimala lådan och emballaget för varje order baserat på orderhistorik.

När varorna ska plockas på lagret kan de då läggas direkt i den bästa förpackningen, vilket även påskyndar packprocessen.

– Exakt hur mycket luft som kan elimineras beror på vilken typ av produkter som säljs. Men ett försök vi gjorde med ett tyskt möbelföretag visade att de kunde ta bort en lastbil per dag. Sker detta i en rad företag blir miljövinsten stor, säger Jakob Nordfeldt.

Skrym är ett av 25 start-upbolag som tävlar i den internationella tävlingen Post Code Lotteries Green Challenge för gröna entreprenörer. 

 

Helen Preutz

Reporter

helen.preutz@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News