Logistik
Årets julhandel blir ingen lek – så agerar kedjorna: ”Säljer vi slut går det inte att beställa nytt”
Publicerad: 13 oktober 2021, 05:52
World of Toys har redan fyllt butikerna med varor.
Foto: Helen Preutz
Julklappar står för över en femtedel av leksakshandelns årsomsättning. Men logistikkaoset hotar att lägga sordin på den viktiga perioden. Market har pratat med tre kedjor om hur de agerar för att rädda julen.
Leksaksbranschen är den bransch som är mest beroende av julhandeln. Enligt siffror från SCB kommer 22 procent av branschens årsomsättning från decemberförsäljningen. Men många handlar julklappar betydligt tidigare än så.
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 3 195 kr ex. moms (ord. pris 3 995 kr ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.