Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Logistik

Årets julhandel blir ingen lek – så agerar kedjorna: ”Säljer vi slut går det inte att beställa nytt”

Publicerad: 13 oktober 2021, 05:52

World of Toys har redan fyllt butikerna med varor.

Foto: Helen Preutz

Julklappar står för över en femtedel av leksakshandelns årsomsättning. Men logistikkaoset hotar att lägga sordin på den viktiga perioden. Market har pratat med tre kedjor om hur de agerar för att rädda julen.


Ämnen i artikeln:

Lek och hobbyMedia, lek och nöje

Leksaksbranschen är den bransch som är mest beroende av julhandeln. Enligt siffror från SCB kommer 22 procent av branschens årsomsättning från decemberförsäljningen. Men många handlar julklappar betydligt tidigare än så. 

Hos leksakskedjan Lekia, med över 100 butiker i Sverige, står julhandeln hela för 40 procent av försäljningen.

I år hotar det globala logistikkaoset att lägga sordin på den glättiga stämningen.

– Leksaksbranschen har alltid haft en rädsla för att det ska bli varubrist under hösten, säger Baldvin Georgsson, vd för Lekia.

Logistikstörningarna, som till en del är en effekt av pandemin, startade redan i våras. För Lekia får de flera konsekvenser. 

– Vi har både vårt eget sortiment som vi producerar. Sedan köper vi även in från de stora leverantörerna. Vad gäller vår egen distribution har vi svårt att få plats på båtarna. 

Före pandemin ankom cirka 80 procent av båtarna i tid, vilket kan jämföras med 20 procent i dag, säger Baldvin Georgsson. 

– Det är inte samma rytm som det brukar vara. Det är svårt att få korrekt information och kräver tätare kontakt med vår shipping agent. 

En annan effekt är priserna. Enligt Baldvin Georgsson har priset på en container som förra sommaren kostade 25 000 kronor stigit sju till åtta gånger. 

– Det är ganska uppenbart att höjningen förs vidare till konsument. Men vi höjer inte priserna mer än vad marknaden tål. 

Baldvin Georgsson, vd för Lekia

Foto: Andreas Dyrberg Skog

Till en viss del har hotet mot julhandeln kunnat avvärjas.

– Vi har förutsett mycket eftersom det var en utmaning redan i våras. Vi har beställt mycket och varulagret är högre än samma period i fjol. 

Risken finns att enstaka produkter kan sälja slut. 

– Leksaker finns det, men kanske just den som någon vill ha inte finns där.

Generellt har Baldvin Georgsson goda förhoppningen inför julen.

– Under 2019 hade vi jularnas jul, blev marknadsledare och fördubblade vår försäljning i december. Den julen kunde vi inte kopiera förra året när den andra coronavågen inföll under julhandeln. Får vi bara tillbaka de två viktigaste veckorna i december är vi tillbaka till 2019 års siffror. 

Även Lotta Svarén, kedjeledare Lekextra, känner viss oro inför julhandeln.

– Det är varor som vi inte vet om de kommer som det är tänkt. Det är ovisst. Samtidigt hoppas de flesta att det kommer.

Även hos Lekextra börjar julhandeln tidigt. I år har butikerna lagt sina orders extra tidigt för att förhoppningsvis få hem dem i tid. 

– Butikerna har fått köpa in saker för att de ska komma med i katalogerna. Samtidigt vill man inte ha för mycket hemma av typiska julhandelsvaror.

Några tomma hyllor kommer det inte att bli hos Lekextra inför julen. 

– Konsumenterna kommer att kunna köpa varor, men de kanske får köpa något annat. Det är snarare bakom kulisserna som man får man tänka om, men det kanske inte ens är något som konsumenterna märker. 

Det finns 49 Lekextra-butiker i Sverige.



Liksom Baldvin Georgsson säger Lotta Svarén att de dyrare fraktpriserna kommer att påverka priserna gentemot kund. 

– Det drabbar alla branscher, så konsumenterna kommer inte att känna att det just är priset på leksaker som går upp. 

På leksakskedjan World of Toys med fem butiker i Stockholm lades orders inför julhandeln redan i mars. Under oktober börjar de stora leveranserna att komma.

– Butikerna i Västermalmsgallerian och Fältöversten är knökfulla, säger vd och delägare Ylva Bengtsson.

Kedjan har även beställt extravolymer som vi tills vidare förvaras i butikerna på Arlanda.

– Överlag känns det som att vi kommer att ha ganska bra med varor. Men om vi säljer slut går det inte att beställa nya.

Ylva Bengtsson uppmanar därför den som ska köpa julklappar åt någon med väldigt specifika krav på att vara ute i god tid. 

– De svåraste produkterna att lösa är trendprodukter som leksaker med temat hämtat från datorspelet Among Us, L.O.L-dockor och bilar från Disney cars är sådant som vi tror kommer att sälja slut och som ligger sämst till och är svåra att fylla på.

Metallgjutna leksakabilar från amerikanska Hot Wheels är ett exempel på något som redan är slut hos leverantörerna. 

– Skulle vi beställa nya skulle de komma någon gång i februari. 

Trots logistikstörningarna som även medfört 5-10 procents prispåslag från leverantörerna har även Ylva Bengtsson höga förhoppningar på julhandeln. 

– Jag tror och hoppas på en vanlig julhandel och har satsat på att ha mycket produkter i lager för att möta kundernas behov. 

Ylva Bengtsson, vd och delägare World of Toys

Foto: Andreas Fransholm

 

Helen Preutz

Reporter

helen.preutz@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev