Få hela storyn
Starta din prenumeration
Köpcentrum
Publicerad: 9 mars 2021, 07:39
Foto: Gustaf Olsson
På sin hemsida beskriver sig NK som ett varuhus. Trots det väljer de att inte rätta sig efter maxgränsen på 500 besökare. ”Tekniskt sett fungerar det som en galleria”, säger presskontakt Ulrica Bogh-Lind.
Läs mer: Nya begränsningar för handeln – maxgräns på 500 personer i köpcentrum
Antalet besökare i ett varuhus får inte vara fler än 500 åt gången. Det beslutet fattade Folkhälsomyndigheten 4 mars.
NK väljer att inte förhålla sig till de reglerna, rapporterar Aftonbladet. Trots att de på sin hemsida beskriver sig som just ett varuhus.
I ett mejl till sina anställda skriver ledningen att de gjort bedömningen att NK ska uppfattas som en galleria.
– NK:s varumärke gentemot kunder är att vi är ett varuhus. Men sedan ganska lång tid tillbaka består NK av enskilda näringsidkare som driver separata avdelningar som är åtskilda från varandra, till skillnad från andra varuhus med helt öppna ytor, säger Ulrica Bogh-Lind till tidningen och fortsätter:
– Historiskt sett hade NK en ägare, därav heter varumärket varuhuset NK. Men tekniskt sett fungerar det som en galleria. Det är vår bedömning.
Läs mer: Stor frustration efter besked om nya begränsningar: ”Gjort allt som förväntats av oss”