Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Köpcentrum

Uppgifter: Nätjätten låter anställda betygsätta varandra

Publicerad: 6 december 2019, 08:48

Foto: Shutterstock

På Zalandos huvudkontor i Berlin uppmanas de anställda betygsätta varandra. Det hävdar forskare från Humboldtuniversitetet i en rapport.


Ämnen i artikeln:

VaruhusE-handelZalandoPersonalArbetsmiljö

Anställda på Zalandos huvudkontor i Berlin uppmanas löpande betygsätta varandra i syfte att öka produktiviteten och främja medarbetarnas utveckling.

– Det innebär att kontrollen är överallt, du vet aldrig om någon betygsätter det du säger eller gör just nu, säger Sascha-Christopher Geschke vid Humboldtuniversitetet i Berlin till Sveriges Radio.

Betygssystemet fungerar ungefär som produktrecensioner där kollegorna sätter stjärnor på varandra.

– Det skapar ständig misstro, stress och press, säger Sascha-Christopher Geschke.

På sin hemsida tillbakavisar Zalando kritiken och menar att forskarna är partiska samt att studien inte är representativ.

Politiker och fackförbund kräver nu att systemet tas ur bruk.

Så sent som förra veckan riktades det kritik mot Zalandos svenska lager där anställda larmade om dåliga arbetsvillkor.

– Men vi har representanter på plats. Vi tar det på största allvar, sa presstalesperson Nathalie Fältlöv till Market då.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News