Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Köpcentrum

TV: Kika in i ÖoB:s nya citybutik – så ska kedjan sälja mer per kvadratmeter

Publicerad: 4 april 2018, 08:29

Foto: Pontus Nyman

Ett slimmat och delvis nytt sortiment med stort fokus på snabbhet och förbrukning är melodin i ÖoB:s nya citykoncept som har premiär i dag. ”Vi krymper ytan och formatet och plockar bort lagret”, säger vd:n.


Ämnen i artikeln:

VaruhusButikskonceptÖoB

Läs mer: Här är de största nyheterna i ÖoB:s citykoncept

Den första ÖoB City-butiken öppnar i dag på Södermalm i Stockholm.

Planen är att etablera 20 city-butiker innan årsslutet 2019. Störst fokus ligger i de tre största städerna, Stockholm, Göteborg och Malmö.

– I Stockholm är Kungsholmen, Östermalm och Södermalm spännande områden. Även lägen vid och kring Odenplan känns väldigt intressanta, berättar Fredrik Söderberg.

Formatet och ytan är avsmalnat och tänkt att passa de växande trenderna i storstäderna.

Urbanisering, växande e-handel och faktumet att färre skaffar körkort är några orsaker till att kompletteringshandel i bostadsnära butiker intresserar.

– Vi har tittat på handelsströmmarna och kan se att det finns en marknad för oss här. Våra befintliga butiker på Sveavägen och Kungsholmen går väldigt bra, vilket är ett styrkebesked i sig, säger Fredrik Söderberg.

Dessutom, menar han, ska man inte underskatta ett konkurrenskraftigt pris.

Läs mer: Här öppnar ÖoB City – som snabbt ska växa till 20 butiker: ”Intressanta lägen”

– Bostadspriserna är höga och många är känsliga för ekonomiska svängar. Vi märker att det finns en liten oro på marknaden, vilket avspeglar sig i prisets betydelse och viljan till att göra en bra affär. Priset är skillnaden, helt enkelt.

Butiken på Hornsgatan ligger inte bara nära flera dagligvarubutiker, utan även Apoteket, Systembolaget och andra stora dragplåster. Inte minst två tunnelbanestationer.

– Vi tillför något som kan hjälpa till att lyfta hela området. Handel föder handel och det ska bli väldigt spännande att se vad som händer.

Fram tills nu har ÖoB:s cityenheter legat på mellan 600 och 800 kvadratmeter säljyta. I det nya konceptet smalnas butikerna av ytterligare till mellan 300 och 700 kvadratmeter.

– För att möjliggöra detta plockar vi bort lagren och skapar nya förvaringslösningar i butiken. Fokus blir att sälja så mycket förbrukningsvaror som möjligt per kvadratmeter, säger Fredrik Söderberg. .

Läs mer: ÖoB lanserar nytt citykoncept nästa år: ”Vi slutförhandlar om lägen”

Pontus Nyman

Ämnen i artikeln:

VaruhusButikskonceptÖoB

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News