Få hela storyn
Starta din prenumeration
Köpcentrum
Publicerad: 24 oktober 2019, 08:25
Foto: Jamin Pirnia
Tio nyöppningar och två varuhusflyttar. Så ser Julas plan ut för 2020. ”Vi är starka och ska ta marknadsandelar i en lågkonjunktur”, säger Julas vd Joachim Frykberg.
Jula firar sitt 40-årsjubileum i år och konstaterar i ett pressemeddelande att det knappast är en 40-åring som ligger på latsidan.
Under jubileumsåret har Jula haft en stark försäljning. I juni och juli sattes försäljningsrekord med en omsättning på över 1,5 miljarder koronor, uppger kedjan.
– Vi tror på fortsatt tillväxt på samtliga marknader, inte minst i Polen som är vår tillväxtmarknad, säger Joachim Frykberg i ett pressmeddelande.
Och trots ett läge där konjunkturen bedöms vara på avmattning går Jula mot 2020 med ambitionen att satsa.
Under kommande år öppnar Jula tio nya varuhus i Sverige, Norge och Polen. Dessa läggs till dagens 101 fysiska varuhus fördelade på 54 i Sverige, 34 i Norge och 13 i Polen.
– Vi tror starkt på konceptet med varuhus i kombination med e-handel, säger Julas ägare Karl-Johan Blank och hyllar kedjans personal och sortiment.
De nya varuhusen kommer att generera drygt 300 nya tjänster, uppger Jula.
– Med varje nytt varuhus skapas cirka 2,5 tjänster på centrallagret i Skara för att kunna möta expansion och efterfrågan, säger Karl-Johan Blank och ser därmed en utökad personalstyrka även i Skara i och med varuhusöppningarna.
Jula kommer också att flytta varuhusen i Häggvik och Arninge under 2020.
Marie Hillblom