Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Köpcentrum

Svensk Handel om fastighetsägarens böter: ”Tondövt och ansvarslöst”

Publicerad: 10 september 2020, 12:16

Steen & Ström kräver vite av hyresgäster i köpcentrumet Allum i Partille för att de kortat öppettiderna under coronapandemin, i strid med hyresavtalet. Det upprör Svensk Handel. ”Jag blir både ledsen och förbannad”, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef.


Ämnen i artikeln:

Svensk HandelHyror

Läs mer: Köpcentrumägaren bötfäller butiker som dragit ned på öppettider

Steen & Ström utdelar vite till hyresgäster som kortat öppettiderna under coronakrisen, något Göteborgs-Posten var först med att berätta.

Agerandet upprör Svensk Handel.

– Vi är nu inne på sjätte månaden av coronapandemin som slagit stenhårt mot handeln. Ingen kunde förutse den här situationen. I det här läget är det både tondövt och ansvarslöst att bete sig på det här sättet, säger Mats Hedenström till Göteborgs-Posten.

Tidningen har varit i kontakt med flera butiker som fått vitesbesked efter att de dragit ned på öppettiderna och de vittnar om svårigheter att komma i kontakt med Steen & Ström för att diskutera situationen.

Bristen på dialog förvånar Mats Hedenström.

– Dörren borde stå öppen. Vi ska inte ha det så här, finns det problem så är det är dialog som gäller. En bra relation slutar inte i domstol.

I en skriftlig kommentar till tidningen bemöter Johan Torge, centrumchef för Allum, kritiken.

”Vi har påmint våra hyresgäster om vikten av att det ska bedrivas verksamhet i våra köpcentrum under de ordinarie öppettider som fastställts. Denna skyldighet, som följer av hyresavtalen och som respekteras/fullgörs av majoriteten av våra hyresgäster, bygger på ett samspel mellan fastighetsägare och hyresgäster för att kunna tillhandahålla ett köpcentrum med hög servicenivå gentemot våra slutkunder”, skriver han bland annat till tidningen och fortsätter·

”Vi har alltid haft en nära dialog med våra hyresgäster under de senaste månaderna för att tillsammans hitta hållbara lösningar för att gå igenom dessa svåra tider och vi har de bästa förhoppningar om att vi kommer att fortsätta tillsammans på detta sätt”.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Svensk HandelHyror

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev