Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Köpcentrum

Stor lista: Handelsjättarna som får flest miljoner – från det kritiserade stödpaketet

Publicerad: 16 december 2020, 09:13

Mode och gränshandel är de branscher som dominerar toppskiktet på listan över retailaktörer som har fått omställningsstöd. H&M är det företag som har tagit emot i särklass mest pengar. Här är topp-100-listan.


Ämnen i artikeln:

ModeVaruhusEkonomiGekåsDetaljhandelnCorona

Ladda ner hela listan: De 100 detaljhandelsföretag som får mest i omställningsstöd

Omställningsstödet på 39 miljarder kronor har funnits sedan i mars och har varit uppdelat i tre perioder: Mars-april, maj och juni-juli. Ett företag kan alltså ha haft ett beslut per period.

Under dessa tre perioder har 44 098 företag i Sverige fått 4 862 miljoner kronor beviljade. Det är drygt tolv procent av de totala anslagen.

– Det är många som har behövt söka och det borde vara fler inom handeln som har fått det stöd som de behöver. Men ansökningsproceduren är omgärdad med mycket byråkrati och villkor som är svåra att klara av. I våras skulle ett företag ha tappat minst 30 procent av omsättningen för att vara berättigad stödet. Vi tycker att gränsen borde vara betydligt lägre, säger Svensk Handels näringspolitiske chef Mats Hedenström.

I stället har det gått åt andra hållet. Under maj skulle tappet ha varit 40 procent och för juni-juli 50 procent jämfört med motsvarande perioder 2019.

Det betyder att många av de bolag inom modehandeln som månad efter månad har förlorat runt 25 procent av omsättningen inte har varit berättigade till stödet.

– Man har satt upp orimliga kriterier och krav, säger en kritisk Mats Hedenström.

Han menar också att handläggningstiderna är alldeles för långa. Dessutom har ansökan för augusti-oktober och december ännu inte öppnat.

– Det är bisarrt att det ska ta sex-sju månader att handlägga något som är resultaten av en pandemi. Många har akut likviditetsbrist, främst inom mode- och gränshandeln.

I nästa vecka kommer Mats Hedenström att tillsammans med företrädare för modehandeln att träffa näringsministern för att klargöra läget.

– Det finns inga stöd i världen som kan kompensera för det faktum att vi måste få tillbaka efterfrågan i fysisk handel och det sker först när vi har genomfört en vaccinering. Fram till dess måste dock staten ta konsekvenserna av de restriktioner som genomförs och ge handeln någon form av täckning.

Modehandelns besvärliga situation avspeglar sig på listan över de 100 bolag inom handeln som har fått mest stöd. Tolv av de 20 som ligger högst är renodlade kläd- eller skoaktörer.

Allra mest har H&M fått. Av de cirka 707 miljoner kronor som beviljades till handelsbolag under mars-juli gick 57 miljoner till H&M:s svenska verksamhet.

Tvåa på listan ligger Åhléns med 37,3 miljoner i stöd.

Det betyder att Kappahl, som var det bolag som hade fått mest stöd per den sista april, nu ligger på tredje plats med 27,4 miljoner i stöd.

Nilson Group, som fick 19,7 miljoner kronor under första perioden, är nu uppe i 27,1 miljoner.

Strax därefter följer Lindex och Dressmann med 22,8 respektive 18,3 miljoner i stöd.

– För oss avser det perioden mars och april då vi hade ett försäljningstapp på över 40 procent. Ett viktigt stöd som tillsammans med våra kraftfulla kostnadsbesparingsåtgärder bidrog till att kunna hantera den utmanande situationen, säger Lindex kommunikationschef Kristina Hermansson.

Under tredje kvartalet har kedjan lyckats vända utvecklingen.

–  Vi nådde ett starkt förbättrat resultat tack vare vår digitala frammarsch och tillväxt. Pandemin är dock fortsatt en stor utmaning för vår bransch och situationen ändras dagligen, säger Kristina Hermansson.

Förutom modeaktörer är även gränshandelsbolag som Grensemat och Gränsköp Värmland välrepresenterade på listan.

Gekås får 14 miljoner i stöd: ”Vi har tappat 1,4 miljarder”

Som destinationshandel har Gekås drabbats stenhårt av pandemin och kvalificerade sig tidigt för stödet. ”Det har förstås gjort nytta men har inte varit avgörande”, säger vd Boris Lennerhov.

Gekås uppfyllde kriterierna för omställningsstöd i mars, april och maj då det sammanlagda försäljningsbortfallet var cirka 40 procent jämfört med samma period 2019. Det motsvarar cirka 600 miljoner kronor.

Företaget har fått drygt 14 miljoner kronor i stöd.

– Det har förstås gjort nytta men har inte varit avgörande för verksamheten. Sedan pandemins utbrott har vi tappat cirka 1,4 miljarder i försäljning och nästan 300 miljoner i marginaler, säger Boris Lennerhov.

Under juni-september återhämtade sig verksamheten gradvis. I september var minskningen tio procent mot föregående år.

– I slutet av oktober gick rullgardinen ner totalt när andra vågen var ett faktum och restriktioner och rekommendationer till och med blev skarpare än under våren.

I november blev tappet 370 miljoner, vilket är lite över 50 procent och enligt Boris Lennerhov ser det ungefär likadant ut i december.

– Vi är faktiskt stolta att vi för verksamhetsåret ändå kommer att visa ett positivt resultat tack vare ett gigantiskt jobb på alla håll för att kostnadsreducera så långt som möjligt.

 – Ännu mer glad är jag för att vi har klarat av att inte få en smittspridning bland våra 1 800 medarbetare. Det är inte över än på något sätt men någonstans i framtiden ska vi ändå stå bra rustade för att ta hand om den framtiden.

Läs mer: Varningen – efter handelns krav på mer stöd: ”Vi riskerar att få en zombieekonomi”

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News