Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Köpcentrum

Rekordsommar för köpcentrumjätten: Bådar gott inför julhandeln

Publicerad: 27 september 2021, 13:17

Köpcentrumsjätten Eurocommercial gynnas av slopade restriktioner. Försäljningen under sommaren översteg 2019 års nivå. Samtidigt är antalet vakanser på en historiskt låg nivå.


Ämnen i artikeln:

GalleriaFastighetsägare

Öde köpcentrum och igenbommade butiker. Vi känner alla igen bilderna från pandemins första våg. 

Hos köpcentrumägaren Eurocommercial med sju gallerior, däribland annat Bergvik, C4, Grand Samarknad och Valbo, rasade antalet besökare med 30 procent i april 2020. 

Men i takt med att restriktionerna monterats ned har kunderna återvänt till fysiska handelsplatser vilket gynnat centrumägaren.

För Eurocommercials del har försäljningen under årets sommar till och med överträffat den pre-pandemiska sommaren 2019.

– Omsättningen i våra svenska köpcentrum är upp över nio procent mot sommaren 2019. Bortser vi från dagligvaror där till exempel livs och Systembolaget ingår och som kan anses ha gynnats av de restriktioner som införts är våra köpcentrum upp över åtta procent, säger Patrik Sörnell som är Sverigechef på Eurocommercial tillsammans med Jonas Gusavsson.

Patrik Sörnell och Jonas Gustavsson, Sverigechefer hos Eurocommercial.

Foto: Håkan Flank

Samtidigt ligger andelen tomma lokaler på rekordlåga 1,3 procent, enligt Jonas Gustavsson.

– Vår vakansgrad har dessutom sjunkit under det senaste året, även om den aldrig varit över 1,6 procent under perioden. Några butikskedjor har signalerat att de ser ett något minskat och koncentrerat antal butiker framöver i Sverige. Detta är något som gynnat oss då det är till våra handelsplatser som koncentrationen sker. Där finns besökarna, omsättningen och möjlighet att nå god lönsamhet.

Givet att återgången till normalitet går enligt plan och utan några bakslag bedömer köpcentrumjätten Eurocommercial att den positiva trenden kommer fortsätta och leda till en stark höst- och julhandel.

LÄS MER: Undersökning: Så vill kunderna handla efter pandemin – fem viktiga signaler

Helen Preutz

Reporter

helen.preutz@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

GalleriaFastighetsägare

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev