Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Köpcentrum

Ny rapport: Se upp, tuffare konkurrens att vänta från Amazon framöver

Publicerad: 1 februari 2021, 11:53

Foto: Daniel Norman

Efter lanseringen befinner sig Amazon i ett ”kartläggningsläge” i Sverige – men inlärningen går snabbt och hårdnande konkurrens är snart på gång. Det framgår av en ny rapport som bedömer Amazons potential: De blir störst i Norden inom fem år.


Ämnen i artikeln:

VaruhusE-handelAmazon

Läs mer: Kalle Östgren: Vi hade fel förväntningar  – Amazon gör en Lidl

Efter en lång tid av spekulationer lanserades Amazon i Sverige den 28 oktober förra året. Sedan dess har en viss tystnad sänkt sig kring e-handelsjätten.

Vad är att vänta framöver? Det har Boston Consulting Group tittat närmare på i nya rapporten ”Disruption at our doorstep: Amazon´s arrival in Sweden and the Nordics”.

Rapporten är uppdelad i tre delar: Sortiment, Prissättning och Lojalitet / Leveranser.

Författarna börjar med att konstatera att coronapandemin kraftigt accelererat e-handelsskiftet i Sverige och att det Amazon lanserat i Sverige följt förväntningarna: En e-handelsplattform byggd på den tyska motsvarigheten och med ett erbjudande som omfattar över 150 miljoner produkter i tolv av Amazons tretton så kallade ”first wave categories”, de kategorier jätten brukar ta med sig i öppningen på en ny marknad.

Rapportens övergripande svar på frågan vad nordiska e-handlare kan förvänta sig framöver: Amazon kommer i ett första steg att bredda sitt erbjudande och därefter expandera till övriga marknader i Norden.

Amazons lanseringar på liknande marknader, skriver Boston Consulting Group, ger en indikation på vad som är att vänta i Norden. I Australien kunde kunderna under det första året efter lanseringen handla från tjänsterna Amazon Prime och Amazon Pantry.

Rapporten betonar åter igen också att befintliga e-handelsaktörer ställs inför ett dilemma och ett viktigt strategiskt beslut: Ansluta sig till plattformen eller ta striden mot Amazon på egen hand? Att ansluta sig ger stora möjligheter, särskilt för mindre aktörer. Men samtidigt, skriver man, uppstår utmanande kanalkrockar samtidigt som e-handlare som ansluter sig tappar ”ägarskapet” till sin kund- och trafikdata.

Rapportens råd: Den som inte ansluter sig måste noga välja var man tar sina strider. Att försöka utmana Amazon inom jättens kärnområden – sortiment, pris, leveranser – ses inte som en väg till framgång. I stället är rådet att utnyttja Amazons svagheter med fysisk närvaro, service och personanpassning tillsammans med bristen på förståelse av lokala marknader.

Hur stora kan Amazon bli i Norden? Rapporten står fast vid den tidigare bedömningen: Störst.

Boston Consulting Group menar att Amazon inom fem år kan lägga beslag på 5-10 procent av den nordiska e-handelsmarknaden och därmed bli den största enskilda aktören.

Som sagt var, rapporten fokuserar på tre delar utifrån Amazons inträde på den svenska marknaden.

Breddat sortiment
När det gäller sortimentet konstaterar rapporten som sagt att över 150 miljoner produkter redan i dag erbjuds i Sverige, att jämföra med över 500 miljoner i USA. En nyckelfaktor bakom framgångarna är sortimentet och bedömningen är att Amazons nästa steg i Sverige blir att bredda sitt erbjudande genom nya kategorier, möjligen också med dagligvaror.
Tuffare prispress
Prisnivåerna är ytterligare en nyckelfaktor bakom Amazons tillväxt – datadriven prissättning låter jätten arbeta med täta och snabba prisjusteringar. På plattformen är, skriver författarna, två prismekanismer i arbete: Den för egna produkter och prissättningen för anslutna handlare. Amazons strategi ringas in i rapporten. Jätten tar sällan direkt en prisledande position och driver själv sällan ett lågpris-race, utan lär sig av nivåerna på nya marknader och justerar löpande sina egna priser. Amazon har inte ännu, menar rapporten, fullt ut anpassat sig till de svenska prisnivåerna utan befinner sig i dag delvis i prisnivåer som bygger på en rak konvertering från Tyskland – men lär sig snabbt. Därför: En större prispress från Amazon är att vänta.
Prime väntas lansera under året
Snabba leveranser är ytterligare ett centralt område för Amazon – med premium- och prenumerationstjänsten Prime som en hörnsten. En av tjänstens viktigaste effekter är att öka försäljningen genom att ta bort leveransen som barriär för köp. Rapporten bedömer att Amazon kommer att lansera Prime i Sverige under det närmaste året, vilket väntas öka konkurrenstrycket markant gentemot andra svenska e-handelsaktörer genom fria samma dag-leveranser.

Läs mer: Tolv rubriker som visar Amazons dominans: Miljardsatsningar, vaccin – och omskakande rättsfall

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Ämnen i artikeln:

VaruhusE-handelAmazon

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev