Köpcentrum
Nellys problem påverkar Qliro Groups resultat: ”Inte tillfredställande”
Publicerad: 5 februari 2020, 07:24
Foto: Daniel Norman
Qliro Group tappade omsättning och ökade förlusterna under det fjärde kvartalet. Framför allt är det Nelly som har det tufft.
Läs mer: Nu delas Qliro Group upp – då väljer vd:n att kliva av: ”Välpositionerade”
Qliro Group omsatte 919,2 miljoner kronor under det fjärde kvartalet, ett tapp från 1,047 miljarder kronor från samma period året innan.
Rörelseförlusten växte, från 52,2 miljoner kronor till 94,3 miljoner kronor.
Finansbolaget Qliro AB ökade rörelseintäkterna med åtta procent och hos Cdon ökade försäljningen från de externa handlarna med 75 procent.
Nelly däremot tappade försäljning, omsättningen sjönk med en procent. E-handlaren redovisar också ett rejält resultattapp, från 19,2 miljoner kronor fjärde kvartalet 2018 till -13,2 miljoner kronor i fjol.
– Tyvärr har den finansiella utvecklingen inte varit tillfredsställande, säger Qliro Groups vd Marcus Lindqvist, som också är tillförordnad vd för Nelly.
– Bolaget hanterade ett överlager från tidigare kvartal genom utförsäljningar, vilket minskade lagret med 20 procent under kvartalet. Dock har det haft negativ påverkan på produktmarginalen.
Som tidigare kommunicerats sjösätts nu ett åtgärdsprogram där ett större fokus läggs på den nordiska marknaden och där tjänstemannaorganisationen bantas.
Även sett till helåret så sjönk Qliro Groups omsättning förra året, från 3,25 miljarder 2018 till 2,93 miljarder i fjol.
Rörelseförlusten växte från 52,2 miljoner till 94,3 miljoner.
I går kväll meddelade Qliro Group att koncernen nu delas upp och att Marcus Lindqvist därmed lämnar posten som vd.
Läs mer: 25 får gå när Nelly bäddar för lönsam tillväxt: ”Nu fokuserar vi på Norden”