Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Köpcentrum

Nedstängt Norge gjorde att Clas Ohlson fick motvind på upploppsrakan

Publicerad: 2 juni 2021, 05:24

Clas Ohlson avslutade räkenskapsåret i moll. Samtidigt som försäljningen sjönk så ökade rörelseförlusten. ”Det som har haft enskilt störst påverkan är att vi under perioden haft upp emot hälften av våra norska butiker stängda”, säger vd Kristofer Tonström.


Ämnen i artikeln:

VaruhusEkonomiClas Ohlson

Läs mer: Clas Ohlson avslutar i moll – stängda norska butiker slog mot försäljningen

Clas Ohlson omsatte 1 538 miljoner kronor under det fjärde kvartalet på kedjans brutna räkenskapsår, februari–april.

Ett tapp på sex procent jämfört med samma period i fjol. Mätt på jämförbara enheter sjönk försäljningen lika mycket.

– Det som har haft enskilt störst påverkan på vår affär under det fjärde kvartalet är att vi under perioden haft upp emot hälften av våra norska butiker stängda på grund av lokala restriktioner. Vi ställde snabbt om butiksverksamheten till att leverera varor utanför butikerna, vilket sju av tio norska onlinekunder valde som leveransalternativ under kvartalet. Detta har bidragit till ökad e-handelsförsäljning och nöjda kunder men har också inneburit en högre hanteringskostnad samtidigt som vi inte fullt ut kunnat kompensera för de förlorade volymerna i butiksförsäljning, säger Kristofer Tonström i en kommentar.

Borträknat den verksamhet som finns kvar utanför Norden var det just i Norge som försäljningen sjönk mest med ett tapp på tio procent. I Finland var tappet åtta procent och i Sverige tre procent.

Online ökade försäljningen med 89 procent.

– Vi har utvecklat vår e-handelssajt och fortsätter att rekrytera digital kompetens. Vi automatiserar dessutom fler flöden för e-handelsbeställningar på vår distributionscentral i Insjön för att säkra högre leveranskapacitet framöver, säger Kristofer Tonström.

Högre kostnader påverkar resultatet negativt. Rörelseförlusten uppgick till 64 miljoner kronor, vilket är 23 miljoner mer än motsvarande period i fjol.

Clas Ohlsons vd Kristofer Tonström.

Läs mer: Tonströms strategi – så blir framtiden för Clas Ohlson: ”Mycket kvar digitalt”

Sett till hela verksamhetsåret, maj 2020–april 2021, så sjönk Clas Ohlsons försäljning med fem procent till en omsättning på 8 284 miljoner kronor.

Mätt på jämförbara enheter var emellertid tappet mindre, en procent. Försäljningen online växte med 60 procent till en omsättning på 894 miljoner kronor.

Rörelseresultatet uppgick till 608 miljoner kronor, vilket ska jämföras med ett resultat på 549 miljoner kronor för helåret 2019/2020.

– När jag summerar helåret 2020/21 kan jag konstatera att vi lyckats leverera ett bra rörelseresultat och en rörelsemarginal om 6,5 procent för helåret, vilket är inom ramen för vårt långsiktiga lönsamhetsmål om 6-8 procent. Detta i en marknad där vår verksamhet varit starkt begränsad av att kunderna inte kunnat besöka våra butiker så som de brukar. Många har istället valt att handla online och vår e-handel stod under året för första gången för över tio procent av vår totala omsättning efter en tillväxt om 60 procent jämfört med föregående år, säger Kriostofer Tonström.

Clas Ohlson blickar nu med tillförsikt fram emot ett allt öppnare samhälle och fortsätter att utveckla sin verksamhet.

– För att ta nästa steg i att leverera på våra långsiktiga mål kommer vi under det kommande året att lägga särskilt fokus på utvalda områden där vi ser en tydlig tillväxtpotential. Till att börja med kommer vi att fortsätta att stärka utvalda produktkategorier. Vi ska också bygga vidare på den växande e-handeln där vi kan göra ännu mer för att skapa en riktigt bra kundupplevelse, säger Kristofer Tonström.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

VaruhusEkonomiClas Ohlson

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev