Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Köpcentrum

Kraftig tillväxt online för Åhléns – men varuhusen hade det kämpigare

Publicerad: 19 mars 2021, 10:02

Foto: Daniel Norman

Åhléns tappade 781 miljoner i omsättning under fjolåret och försämrade sitt resultat. Pandemin leder till färre besökare i varuhusen med en minskad försäljning som följd. Samtidigt var tillväxten online över 50 procent.


Ämnen i artikeln:

VaruhusEkonomiÅhléns

Åhléns omsatte 4 328 miljoner kronor 2020, vilket ska jämföras med en omsättning på 5 109 miljoner kronor året innan.

Det meddelar ägaren Axel Johnson i ett pressmeddelande i dag.

Det ledde till att förlusten växte, från 116 miljoner kronor 2019 till 331 miljoner kronor 2020.

Pandemin är den främsta förklaringen till tappet.

– Restriktionerna ledde till drastiskt minskade besökstal och försäljning i fysisk butik, framför allt i storstädernas cityvaruhus, säger vd Mia Brunell Livfors i en kommentar.

Samtidigt växte försäljningen online kraftigt. E-handeln omsatte 764 miljoner kronor under fjolåret, en tillväxt på över 50 procent.

Även outlet-verksamheten visade tillväxt, skriver Axel Johnson.

– Nya vd:n Annica Hagen leder arbetet med att utveckla en hållbar framtida modell för Åhléns, byggd på ett omnierbjudande med en ytterligare förbättrad e-handelsupplevelse och lönsamhet i de fysiska varuhusen, säger Mia Brunell Livfors.

Axel Johnson som helhet omsatte 86,9 miljarder kronor, vilket ska jämföras med en omsättning på 88,2 miljarder året innan. Resultatet landade på 2 754 miljoner kronor (3 400 miljoner kronor).

Resultatet för Åhléns och för Axel Johnson som helhet anges som EBT exklusive goodwillavskrivningar, justeringar på tilläggsköpeskillingar, jämförelsestörande poster och avvecklad verksamhet.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

VaruhusEkonomiÅhléns

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News