Köpcentrum
Julas coronaeffekt – växte med över 25 procent i maj: ”Träffar rätt”
Publicerad: 3 juni 2020, 09:27
Foto: Daniel Norman
Jula slog nytt försäljningsrekord i maj. Tillväxten var över 25 procent – och online nära 100 procent. ”Finns en tydlig coronaeffekt”, säger vd Joachim Frykberg.
913 miljoner kronor, så mycket sålde Jula för i maj månad.
– Förra året gjorde vi en extremt stark majmånad, och nu ökar vi ytterligare. Det är givetvis mycket glädjande, samtidigt som vi är högst medvetna om att det i försäljningsökningen finns en tydlig coronaeffekt, säger Joachim Frykberg i en kommentar.
Tillväxten var över 25 procent jämfört med samma månad i fjol. Online var den nära 100 procent, men även i fysiska varuhus ökade försäljningen starkt, uppger Jula.
Att många tillbringar med tid hemma gynnar kedjan, enligt Joachim Frykberg.
– Vi är glada att vi träffar rätt i våra sortiment, och därmed säljer starkt i de kategorier som vi vill vara starka i, som elverktyg, handverktyg och maskiner, trädgårdsredskap och trädgårdsmaskiner, el- och belysningstillbehör, arbetskläder och arbetsskor samt produkter för värme och kyla i hemmet.
Även cyklar och träningsredskap har sålt bra.
I morgon fortsätter Jula sin expansion i Sverige. Då öppnar ett varuhus på Backaplan i Göteborg.
Tidigare har kedjan kommunicerat att den ska öppna tio nya varuhus i år, varav fyra i Sverige.