Köpcentrum
Jula och Hööks bidrog starkt när koncernen nådde ny rekordnivå
Publicerad: 31 maj 2021, 12:38
Jula-koncernen slog rekord under fjolåret. ”Upplägget är starkt och framgångsrikt”, säger koncernchef och ägare Karl-Johan Blank.
Läs mer: Då kliver Jula in i Finland: ”Ser en möjlighet för ganska många varuhus”
Jula Holding omsatte 9,8 miljarder kronor under 2020. Resultatet, efter finansiella poster, landade på drygt 1,3 miljarder kronor.
– Jag har jobbat aktivt under många år med att bygga en långsiktigt hållbar koncern med flera olika verksamhetsben, och under förra året visade det sig att upplägget är starkt och framgångsrikt. Under minst sagt utmanande omständigheter, då det under våren 2020 tidvis kändes som att vi kanske skulle få stänga ner, har koncernens verksamheter kunnat navigera tillsammans. Våra chefer och medarbetare har haft bra förutsättningar och tagit ett stort ansvar med mycket engagemang, säger Karl-Johan Blank och fortsätter:
– Man får vara ödmjuk inför att pandemin gynnat flera av våra verksamheter mycket, och att det ännu inte är över. Under svåra förhållanden har vi i det stora hela hanterat pandemin bra, exempelvis blev vi som en av de första aktörerna på marknaden Covid-19-certifierade, samtidigt som vi slagit försäljningsrekord. Att vi dessutom lyckats hålla i kostnadssidan visar på stor styrka och ett starkt engagemang hos våra medarbetare i alla våra organisationer.
Koncernens två retailverksamheter, Jula och Hööks, hade en bra försäljning under året, skriver Jula Holding i pressmeddelander, och slog bägge försäljningsbudgetarna kraftigt.
Efter det framgångsrika året finns finansiella muskler för att fortsätta växa.
– Koncernens samtliga verksamheter har siktet inställt på utveckling och expansion, säger Joachim Frykberg, vd för Jula Holding.
Jula planerar för minst tio nya varuhus samtidigt som kedjan fortsätter att utveckla sin e-handel.
Nyligen kom även beskedet att Jula kliver in i Finland och ska lanseras online på flera europeiska marknaden.
Hööks planerar för minst fem nya butiker och tittar på möjligheterna att etablera sig på fler markander.