Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Köpcentrum

Jula har varit stekhett i sommar: ”Kraftiga ökningar för så moget bolag”

Publicerad: 7 augusti 2020, 11:05

Foto: Daniel Norman

Jula ökade omsättningen med tio procent förra året. Den fina utvecklingen har fortsatt i år med en rekordnotering i maj. ”Vi tillhör den del av handeln som kommer att fortsätta att ta marknadsandelar”, säger vd Joachim Frykberg.


Ämnen i artikeln:

VaruhusEkonomiJulaCorona

Läs mer: Jula spräckte miljardvallen: ”Vi träffar rätt i våra sortiment”

Jula AB omsatte drygt 7,5 miljarder kronor förra året, en tillväxt med tio procent.

– Vi firade 40-årsjubileum och fick en bra respons på det. Vi fick möjligheten att förklara vad varumärket Jula står för samtidigt som vi kunde köra kampanjer utifrån jubiléet, säger Joachim Frykberg till Market.

Under året öppnade Jula sitt 100:e varuhus och nådde tre miljoner medlemmar i kundklubben.

– Vi tycker att det gick ganska bra. Sedan är vi aldrig helt nöjda utan hittar hela tiden saker vi kan göra bättre.

För Jula är det viktigt att växa med lönsamhet. Vinsten för 2019 landade på 542 miljoner kronor.

Hela koncernen, Jula Holding, redovisar en omsättning på 8.2 miljarder kronor, vinsten landar på 750 miljoner kronor.

– Vi hade ett bra år förra året, konstaterar Joachim Frykberg.

Framgångarna har fortsatt i år – trots utmaningarna med coronapandemin.

– Vi var fundersamma på hur det skulle gå i mitten av mars och försatte oss i stabsläge, något vi varit kvar i sedan dess. Det var några veckor i mars och april där försäljningen sjönk men från mitten av april och framåt har det sett bättre ut.

I maj slog Jula nytt försäljningsrekord och hade en tillväxt på 25 procent.

I juni var första gången försäljningen för en enskild månad passerade en miljard. Tillväxten landade på 33 procent.

– Det är kraftiga ökningar för ett så moget bolag, säger Joachim Frykberg.

Julas vd Joachim Frykberg.

Läs mer: Julas coronaeffekt – växte med över 25 procent i maj: ”Träffar rätt”

Bakom framgångarna ligger Julaandan, menar han. Det kedjan står för.

– Det fick vi möjlighet att beskriva under 40-årsjubileet.

Dessutom handlar det om att Jula har rätt sortiment. Just nu är det fokus på hem och fritid, vilket är just den typen av produkter som kedjan erbjuder.

– Sedan finns vi på många platser, både fysiskt och digitalt. Våra varuhus ligger i externa lägen dit kunderna kanske känner sig mer bekväma att åka om de ska besöka en fysisk butik. De kan ta egen bil dit och det finns gott om plats i lokalerna.

Hur ser ni på hösten?
– Vi är alltid positiva och fortsätter att vara det. Vi tror på fortsatt positiv försäljningstillväxt. Jag tror att svenskarna kommer att fortsätta att lägga pengar på hemmet. Även om de inte kan göra om utomhus så kanske de bygger om inne, säger Joachim Frykberg och fortsätter:

– Det skulle väl vara om arbetslösheten stiger kraftigt. Då vi är en lågpriskedja tror jag att många fortsatt kommer att välja att handla hos oss. Vi tillhör den del av branschen som kommer fortsätta att ta marknadsandelar.

Läs mer: Jula summerar första året som koncern: ”Ser redan nu lönsamma synergier”

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

VaruhusEkonomiJulaCorona

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News