Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Köpcentrum

Härifrån till hållbarheten – så lyfter Clas Ohlson sin gröna strategi

Publicerad: 1 oktober 2018, 07:12

Foto: Kalle Östgren

Clas Ohlson är ”Årets hållbara butikskedja” 2018. Här berättar hållbarhetsspecialisten Martin Persson om hur miljöarbetet syns i butikerna – och varför en stor del av det inte syns.


Ämnen i artikeln:

VaruhusClas Ohlson

Clas Ohlson utsågs till Årets hållbara butikskedja på Retail Awards 2018.

Hur märks miljöarbetet i butikerna, egentligen?

Market mötte hållbarhetsspecialisten Martin Persson i butiken på Drottninggatan i centrala Stockholm för att få koll på den saken.

– Vi vill hjälpa kunderna att lösa problem på ett cirkulärt sätt, säger han.

GRÖNT FOKUS. Hållbarhetsspecialisten Martin Persson och Linda Hy, vice butikschef, framför Clas Ohlson på Drottningatan i centrala Stockholm.

Det visar sig att arbetet syns tydligt – och samtidigt inte alls. Och det är precis så Clas Ohlson arbetar och vill ha det.

Den första delen syns direkt innanför ytterdörrarna. Här möts kunderna av budskapet ”Hyr hos Clas” på skärmarna precis innanför entrén. Det är reklam för kedjans nya tjänst som innebär att kunderna kan hyra elhandverktyg och kapsågar. Och även låna ut maskinerna vidare till andra kunder via en digital delningsfunktion.

Intill disken vid kundtjänst finns returstationen, där kunderna kan lämna in bland annat lysrör, småelektronik och glödlampor.

Och inne i butiken möts besökarnas blickar av gröna pratbubblor med bland annat rubrikerna ”Vår resa mot en bättre värld” och ”Härifrån till hållbarheten”.

Andra signaler som visar Clas Ohlsons miljöarbete syns när kunderna tittar närmare på själva produkterna, till exempel hyllplan med FSC-märkning (Forest Stewardship Council), målarpenslar där skaft och borst nu är i trä och naturmaterial i stället för av plast, Svanenmärkta städprodukter och energieffektiva lampor.

Tydlig kommunikation – som är viktig för strategen Martin Persson att kommentera:

– Det visuella budskapen och de tydliga erbjudandena som möter kunderna är bara ”toppen av isberget”. Huvudmålet för vårt hållbarhetsarbete är att integrera det i det totala kunderbjudandet och i hela värdekedjan.

Det innebär att huvuddelen av arbetet inte syns, i alla fall inte direkt i butiken. Martin Persson fortsätter in i butiken och stannar vid avdelningen med städprodukter.

VIKTIG STÄDNING. I Clas Ohlsons städavdelning sker ett stort miljöarbete i det tysta. ”Här gäller det att hålla ställningarna. Du gör inga mål utan en bra backlinje”, säger Martin Persson.

– Här ser kunden inga skyltar eller reklambudskap kring hållbarheten. Men det ligger ett stort arbete bakom den här avdelningen för att minimera mängden kemikalier, hitta bra material och nya lösningar. Vi säljer stora volymer städprodukter och här sker, i det tysta, ett av våra viktigaste hållbarhetsarbeten.

Den som fastnar i vackra ord är inte trovärdig. Det gäller att bryta ned de övergripande målen till konkreta åtgärder.

Men om kunderna inte vet om det, tappar ni inte en del av ”vinsten” då?
– Nej, jag ser det inte så, men här ligger den kanske största utmaningen. Vi ska bygga in hållbarheten som kärnvärde i varumärket Clas Ohlson. Kunden ska veta att vi jobbar ambitiöst med frågan och hela tiden håller en hög lägstanivå, säger han, pekar mot en av hyllorna och fortsätter:

– För att likna det vid hur jag tycker ett politiskt arbete ska fungera; att inte bli beroende av olika spektakulära utspel, utan att se till att väljarna – kunderna – känner till och är trygga i vår långsiktiga vision.

Det finns också en annan sida av kommunikationen av hållbarhetsarbetet:

TYDLIG SIGNAL. ”Returstationerna hälper kunderna att lösa ett problem samtidigt som stationen tydligt kommunicerar vårt hållbarhetsarbete”, säger Martin Persson.

– Vi ska inte glömma att kunden har ett tydligt behov eller problem att lösa inne i butiken och det är lätt att drunkna i kommunikation. Därför vill vi inte jobba för mycket med att till exempel ge miljömärkta varor som ett köpalternativ, det blir bara ytterligare ett val för kunden.

– Det är också därför det är så viktigt att hållbarheten är integrerad i hela erbjudandet och inte ytterligare ett ställningstagande. Det finns en övertro på att ännu mer information ger ännu bättre val, risken är större att kunden blir överbelastad.

Läs mer: Pontus Edman: Hur länge är det hållbart att prata om hållbarhet?

En avgörande del av Clas Ohlsons miljöarbete är kundkontakten. Martin Persson fortsätter varvet runt i butiken och stannar vid kundtjänstdisken.

– Att kunna svara på kundernas frågor om miljö, produkter och hållbarhet, både på telefon i kundtjänsten och i butikerna, är jätteviktigt. Vi jobbar mycket med utbildning av medarbetarna i hållbarhet, interna ambassadörer och satsar allt mer på webbaserade utbildningar. Och kunderna ställer en hel del frågor om miljö och hållbarhet.

Ikea är föregångare och har röjt väg för hela detaljhandeln.

Vad undrar kunderna över?
– De vanligaste frågorna handlar om vad produkterna innehåller, särskilt kring plast, där det finns en stor debatt. Många undrar också om resurseffektivitet, till exempel om våra transporter. Kunskapsnivån är hög här och det är till stor del Ikea som höjt kunskapen, med kommunikationen kring sina platta paket och hela sitt miljöarbete. Ikea är föregångare och har röjt väg för hela detaljhandeln.

Och när kundtjänst inte kan svara på en miljö- eller hållbarhetsfråga, då slussas den till Martin Persson.

VIKTIGT STÄLLE. Kundtjänsten, både i butik och på telefon, ska kunna svara på frågor om produkter och hållbarhet.

– Jag får flera frågor i veckan som är av lite mer principiell karaktär, det kan till exempel handla om utsläpp av mikroplaster. Och jag blir lika glad varje gång jag får en svår fråga. Det är viktigt, frågor gör oss bättre. Och de kommer många gånger inifrån företaget, medarbetarna är ofta våra viktigaste kritiker.

Vad ser du som den största utmaningen i hållbarhetsarbetet?
– Det är nog att om att hela området lätt blir abstrakt. Den som fastnar i vackra ord är inte trovärdig. Det gäller att bryta ned de övergripande målen till konkreta åtgärder och mål. Då går det att skapa engagemang och följa upp hur det går. Att jobba med ”klassikern” som bygger allt förändringsarbete: Hjärna – hjärta – ben.

Målet, var vill du att Clas Ohlsons hållbarhetsarbete är om fem år?
– Att hållbarheten inte är en kampanjfråga utan helt integrerad i hela sortimentet och värdekedjan med en tydlig idé och ”berättelse”. Att hållbarheten är en naturlig del av arbetet.

Fem råd för att jobba mer hållbart

Kundlöfte. Glöm aldrig kundlöftet du har för hela sortimentet.
Syfte. Utgå ifrån en tydlig idé för vad du vill åstadkomma.
Engagemang. Skapa engagemang i organisationen.
Systematik. Arbeta systematiskt. Hur följer vi upp visionerna? Våga rota i det tråkiga.
Öppenhet. Våga prata om miljöfrågorna. ”Det finns ofta en överdriven försiktighet kring hållbarhet och rädsla för att få en smäll på fingrarna. Men den som har gjort grundarbetet får självförtroendet, tycker det är roligt att få frågor och vågar ta diskussioner.”
Rådgivare: Martin Persson

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Ämnen i artikeln:

VaruhusClas Ohlson

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News