Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Köpcentrum

Här tar Amazon nästa steg inför Sverigelanseringen: ”Spelar en nyckelroll”

Publicerad: 27 augusti 2020, 08:23

Foto: Shutterstock

Nu tar Amazon ytterligare ett steg mot en lansering i Sverige. I dag öppnar nätjätten en plattform där svenska företag som vill sälja via dem kan registrera sig.


Ämnen i artikeln:

VaruhusAmazon

Läs mer: Amazons intåg skrämmer inte handeln: ”Lite läskigt men samtidigt spännande”

– Utbud, pris och bekvämlighet kommer att vara de viktigaste drivkrafterna för användarupplevelsen på Amazon.se och här spelar svenska företag en nyckelroll, säger Alex Ootes, chef för nätjättens europeiska expansion.

I dag öppnas en plattform där svenska företag som vill sälja produkter via Amazon kan registrera sig.

– Vi är glada över att kunna erbjuda den här möjligheten för svenska företag, stora som små, att sälja på Amazon.se och nå en större målgrupp – både lokalt och utomlands – samtidigt som vi ökar utbudet för våra svenska kunder, säger Alex Ootes.

Drygt 60 procent av alla produkter som säljs via Amazon kommer från försäljningspartners. I dag gör 1,7 medelstora företag runt om i världen det.

En av dem är underklädesförsäljaren Miss Mary of Sweden.

– Amazon är en viktig kanal för oss under vår expansion i Europa och USA och vi ser fram emot att sälja genom den svenska butiken när den äntligen öppnar på vår hemmamarknad. Vår försäljning på Amazon har ökat stadigt med mer än 50 procent varje år och det är vår snabbast växande kanal, säger vd Elisabeth Sandström.

Läs mer: Andreas Dyrberg Skog: Nu duger det inte att sticka huvudet i sanden

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

VaruhusAmazon

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News