Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Köpcentrum

Här ska en anti-Amazon-strategi locka tillbaka kunderna

Publicerad: 18 april 2018, 08:46

Foto: Nina Granberg Melin

Nyligen invigde brittiska John Lewis sitt 50:e varuhus – i Westfield London. Det nya konceptet, som ska locka kunderna tillbaka från datorskärmarna, stavas personliga kundrelationer och upplevelser. ”Allt som Amazon inte kan göra, det ska vi göra” är mottot.


Ämnen i artikeln:

VaruhusButikskoncept

Rekonstruktioner, krympande butiksnät och konkurser har blivit vardagsmat när e-handeln med Amazon i spetsen ritar om hela den brittiska handelskartan. Även John Lewis har tagit rejält med stryk. Förra året sjönk vinsten med 77 procent till 103,9 miljoner pund.

Huvudspåret för överlevnad är en ”anti-Amazon-strategi” där målet är att locka besökare till varuhusen genom att bjuda på upplevelser och bygga personliga relationer med kunderna.

– Den fysiska butiken är inte död. Den fyller fortfarande en funktion. Men vad kunderna vill ha förändras. Här visar vi vårt nya sätt att se på vad ett varuhus kan vara, säger Paula Nickolds, John Lewis Managing director, på en pressvisning av det nya varuhuset.

Läs mer: Amazon är nummer fem i Storbritannien – större än Marks & Spencer

KUNDNÄRA. ”Varuhusen ska bjuda på inspiration och upptäckter”, säger Paula Nickolds.

Det ljusa och luftigt inredda nya varuhuset har kostat 33 miljoner pund att utveckla. Här finns två restauranger, en har takterass med utsikt över västra London. Här finns också ett så kallat ”Beauty Spa” som erbjuder skönhetsbehandlingar och det finns också ett demo-kök för matlagningskurser.

Men minst lika viktig här är servicen. Besökarna ska erbjudas Concierge-liknande tjänster av de 500 medarbetarna som fått utbildning i kroppsspråk och kommunikation hos The National Theatre.

I varuhusets ”Discovery Room” kan besökarna få inspiration och utbildning på teman som: Så fixar du den perfekta middagsbjudningen eller så skapar du ett sovrum för en riktigt god natts sömn. Eller varför inte lära dig kalligrafi eller marmorering?

Här finns också en ”Experience Desk” där kan du få hjälp med att boka 23 olika varuhus-aktiviteter som till exempel mamma & baby-yoga eller expressmanikyr.

– Varuhusen ska bjuda på inspiration och upptäckter. Det ska vara ett ställe där man shoppar, upplever spännande saker och lär sig något nytt, säger Nickolds.

Som en del i satsningen på upplevelser lanserar också John Lewis här sin första så kallade ”Style Studio". Ett team med personliga stylister har fått utbildning av Vogues tidigare moderedaktör Lucinda Chambers, för att kunna transformera catwalk-trender till kundernas garderober.

Bildspel: Tre inslag i John Lewis nya koncept

EXPERIENCE DESK. Här kan kunderna boka 23 olika varuhus-aktiviteter.

STYLE STUDIO. Ett team med personliga stylister för att kunna transformera catwalk-trender till kundernas garderober.

HOME DESIGN SERVICE. Här kan man så klart också få hjälp med heminredning.

Över ett glas Prosecco kan du få tips och råd om allt från festkläder till hur du kan förnya din garderob inför en ny säsong. Och när en ny sommarklänning eller kavaj kommit in som du kan tänkas gilla kan du via en app få ett meddelande från din personliga stylist.

För den som är mer intresserad av teknik än modetrender så finns här också Europas första så kallade ”Smart Home Experience”. Det är ett samarbete med Apple där kunder kan lära sig hur man förvandlar sin bostad till ett smart hem.

Tre tips för att locka kunder till din butik

Lyft fram allt det som inte e-handeln kan ge dina kunder.

■ Det personliga bemötandet. Ge det där lilla extra som bara en fysisk upplevelse kan göra. Allt från ett leende till tips om vad som kan passa kunden.
■ Skapa en spännande miljö som stimulerar alla sinnen. Tänk på allt från det visuella som oväntad varuexponering och paketinslagning till ljud och dofter.
■ Ge kunderna möjlighet att snabbt och enkelt ”klämma och känna” på alla varianter av en vara. Och säljer du kläder gör det ”bortglömda”provrummet till en både inbjudande och praktisk miljö.

Läs mer: Jätten som skakar om handeln – det här är Amazon

Nina Granberg Melin

Fakta/John Lewis

■ Brittiska varuhuskedjan John Lewis grundades 1854 och ägs av medarbetarna. Det senaste, 50:e varuhuset, är ankaret i den pågående stora utbyggnaden av shoppingmallen Westfield i västra London. När allt är färdigställt senare i år kommer det att vara Europas största mall med 450 butiker och restauranger.
■ John Lewis Westfield omfattar drygt 21 000 kvm över fyra våningsplan med 500 medarbetare. Här finns över 150 000 produkter från ca 1000 varumärken. Varuhuset har kostat 33 miljoner pund att utveckla. Cirka 7 miljoner besökare väntas årligen.

Ämnen i artikeln:

VaruhusButikskoncept

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev