Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Köpcentrum

Här köar kunderna för Black Friday-fynd – medan andra butiker gapar tomma

Publicerad: 27 november 2020, 14:42

Foto: Andreas Dyrberg Skog

Pandemin slår olika hårt mot olika branscher. Det var tydligt i Black Friday-handeln på handelsområdet Erikslund i Västerås i dag. Vissa butiker gapade tomma – medan kunder köade för att komma in ett stenkast bort.


Ämnen i artikeln:

HemelektronikElgigantenBlack FridayDetaljhandeln

Erikslund är Sveriges näst största handelsområde med en årsomsättning på cirka 6,2 miljarder kronor. Trots restriktionerna som råder så spenderas säkert en hel del pengar i områdets butiker denna Black Friday.

På eftermiddagen var flödena störst till de fristående butikerna på området och det var stundtals svårt att ta sig fram i trafiken.

Parkeringarna var välfyllda utanför butiker som Rusta, Eko, Jula och Åhléns Outlet. Men mest folk hade sökt sig till Elgigantens varuhus där en lång kö löpte längs fasaden.

– Vi släpper in maximalt 60-70 kunder åt gången. Det är lagom. Då har vi personal som kan ta hand om dem och ge hjälp direkt, säger varuhuschefen Marcus Nilsson.

Marcus Nilsson, varuhuschef på Elgiganten på Erikslund i Västerås, tycker att Black Week har gått enligt plan. ”Vi är trygga i våra rutiner.”

Innanför entrén väntade både väktare och butikspersonal som informerade om vilka regler som gäller och tog hand om kunderna.

För att klara den servicen är i stort sett hela personalstyrkan på 60 personer på plats.

– Vi vill ta ansvar och göra det tryggt att handla hos oss. Det tycker jag att vi har lyckats med. Vi har haft bra rutiner som fungerat hela veckan. Och kunderna verkar uppskatta det. Vi mäter kundnöjdheten kontinuerligt och vi har aldrig fått så högt betyg som under den här veckan, säger Marcus Nilsson.

Försäljningen då. Hur har det gått?

– Vi har kampanj hela veckan och hittills är det en tydlig ökning av försäljningen i varuhuset jämfört med förra året.

Elgiganten som helhet har också haft en bra Black Week, enligt kommunikationschefen Li Persson.

– Än så länge ser det väldigt positivt ut. Det är tydligt att produkterna vi erbjuder har en stor betydelse för människor i rådande situation.

Kedjans kampanj startade förra torsdagen och det har gett ett jämnare kundflöde i fysisk butik.

– Onlineförsäljningen går väldigt starkt. Vi har haft ett bra tempo online sedan vi påbörjade vår Black Week. Att boka en vara online för att sedan hämta upp den i ett varuhus eller via drive in har varit ett väldigt populärt alternativ i år. Sedan igår kväll har vi fått över 20 000 boka och hämta order till våra varuhus och butiker, säger Li Persson.

Andra butiker på området har dock inte samma kundtillströmning som Elgiganten. Ett stenkast bort ligger Erikslund Shoppingcenter. I själva köpcentrumet är det gott om kunder, men precis som under pandemin i stort så är det ganska få som besöker modebutikerna. Mer välfyllt är det under eftermiddagen i elektronik- och heminredningsbutikerna.

Josefin Hallencreutz, köpcentrumchef på Erikslund Shoppingcenter, hoppas att den nya lösningen för distanshandel med en pick up point utanför köpcentrumet ska bli välanvänd bland kunderna.

Gott om kunder men ingen trängsel på Erikslund Shoppingcenter under eftermiddagen.

Både i och utanför köpcentrumet finns tydlig information om hur kunderna ska agera för att minska risken för smittspridning.

Även butikerna i köpcentrumet skyltade med maxantal besökare och önskat kundvarv.

Köpcentrumchefen Josefin Hallencreutz har inte fått några besökssiffror för Black Friday ännu.

– Nej, de får vi först i morgon. Men jag skulle uppskatta att kundflödet är ungefär som en ”mitt i månaden-lördag”, säger hon.

Köpcentrumet har vidtagit en rad åtgärder för att skapa en säker shoppingmiljö. Skyltar och markeringar leder kunden rätt och ett stort antal väktare ser till att ordning råder och regelverk följs. På eftermiddagen är det långt ifrån någon trängsel även om köpcentrumet är välfyllt.

Några kampanjer för att driva trafik till köpcentrumet har inte genomförts sedan pandemin bröt ut.

– Många av våra hyresgäster har det tufft. Vår uppgift är att driva kunder till köpcentrumet, men nu kan vi inte göra det. Det är en svår situation, säger Josefin Hallencreutz.

En åtgärd för att underlätta för butikerna är en tjänst där kunder kan ringa eller mejla in sin order och få varorna levererade hem samma dag, eller hämta dem utanför köpcentrumet.

– Vi lanserar den i dag och hoppas att det ska bli något som kunderna kommer att utnyttja, säger Josefin Hallencreutz.

Andreas Dyrberg Skog

Redaktör

andreas.dyrberg-skog@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News