Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Köpcentrum

Handelns Mäktigaste 2018: ”Teoretiskt har de muskler att sopa mattan med vem som helst”

Publicerad: 13 januari 2021, 13:02

Amazons inträde på den svenska marknaden blev inte så storstilat som många befarat. Men musklerna finns där. 2018 darrade svenska retailers varje gång plattformsjättens namn nämndes och Jeff Bezos utsågs därför till Handelns Mäktigaste.


Ämnen i artikeln:

VaruhusE-handelAmazon

2018 kapade Jeff Bezos, Amazons grundare och vd, åt sig titeln som Handelns Mäktigaste. Motiveringen? Att bolaget inte sjösatts här än, men ändå lyckats skapa en mängd känslor bland svenska detaljister.

I dag är bjässen, som omformat detaljhandeln på många marknader och även gjort entre på den globala  betalmarknaden, här. Starten i oktober omgärdades dock av artiklar om pinsamt felaktiga översättning för produkterna och frågan är vilket fäste de kan få. Meningarna är delade.

– Amazon har inte gjort något avtryck alls att tala om än. Amazonspöket har varit väldigt uppförstorat, slår Nicklas Storåkers, vd för prisjämförelsesajten Pricerunner, fast.

– Hittills har det varit pinsamt dåligt utbud, kommunikation och utförande för att komma från ett stort techbolag. Hur det går beror på vad de gör av utbud, logistik etcetera. Min bedömning är att marknadsandelen landar på någon procent som i Turkiet, Australien och Nederländerna.

Amazon har haft decennier att etablera sig som dagens storspelare i USA, där de var tidigt ute. Marknadsandelen i Tyskland och Storbritannien imponerar också.

– De har 50 procent av e-handeln i USA, 50 procent i Tyskland och 30-40 procent i Storbritannien. När de gick in i Australien 2017 ansågs de som ett stort hot och de lokala handlarna sänkte priserna, men vann överlägset på upparbetad distribution och produktion.

Bolagets stora fördel i USA är den egna logistikapparaten, här finns inte den, understryker han.

– Vi har redan leverans samma dag eller dagen efter. Det är svårt att se varför de skulle vara snabbare. Vi har dessutom redan 10 000 e-handlare som många är enormt duktiga. Om de ska gå in på andra segment är oseriöst att diskutera. Det kan vem som helst göra. I USA har de en marknadsposition de kan använda för det. Det har de inte här.

Enligt en färsk analys från Boston Consulting Group kommer Amazon ta fem-tio procent av den svenska marknaden fram till 2025 och bli den enskilt största e-handelsaktören i Sverige.

Nicklas Storåkers, vd för Pricerunner, David Sandberg, expert på Amazon och e-handel hos Boston Consulting Group och Magnus Ohlsson, retailstrateg.

Deras partner David Sandberg spår att väletablerade aktörer klarar sig bra själva liksom små specialiserade aktörer med täta band till sina kunder medan mellanskiktet får det tufft.

Retailstrategen Magnus Ohlsson understryker att Amazon har längre horisont än de flesta.

– De har inte bråttom att ta marknadsandelar, de kan vänta och lära sig köpmönstren etcetera. De har ökat e-handeln med 40 procent i USA under pandemin och fokuserat på det. Egentligen är det fel att säga att de har 50 procent av e-handeln där, de äger inte alla varor själva utan är mer som ett shoppingcenter. I Sverige tror jag man överdriver deras betydelse på kort sikt och underskattar den på lång sikt, varnar han.

– Det finns en risk att nedvärdera deras betydelse. Teoretiskt har de musklerna att sopa mattan med vem som helst. En liten marknadsandel blir stora pengar med hög tillväxt.

Kanske är Amazon till och med suget på att köpa svenska krisade fysiska butiker på lite sikt, tror han.

– I USA har det spekulerats i att de skulle investera i fler fysiska kedjor, man vet att de vill ha det för att bygga varumärke och någonstans ska paketen hämtas ut. Kanske köper de upp en del av det som kommer finnas till salu i Sverige, avslutar Magnus Ohlsson.

Läs mer: Jeff Bezos – från bokhandel till drönare och obemannade butiker

Barbara Taltavull

2020 blev året då coronaviruset dikterade villkoren och alla planer fick ritas om. Det gäller även Markets och Dagligvarunytts årliga utmärkelse Handelns Mäktigaste. Priset är uppskattat i branschen och omröstningen engagerar många läsare –  varje år kommer det in tusentals röster. Den här gången är det överflödigt med en omröstning. Det finns bara en tänkbar ”vinnare”: Coronaviruset –  covid-19. Pandemin har påverkat allt under 2020, både i detaljhandeln och i samhället i stort. Vissa i branschen har fått kämpa för att klara anstormningen av nya kunder på ett säkert sätt. Andra har kämpat för att överleva när kundströmmarna plötsligt har upphört –  och många har tvingats ge upp. För 2020 tilldelar vi – motvilligt –  titeln Handelns Mäktigaste till coronaviruset. I stället för den sedvanliga nedräkningen av topplistan bjuder vi på en artikelserie om tidigare års vinnare. Nästa artikel publiceras i morgon, torsdag, och handlar om Niclas Eriksson, vd på Elgiganten – Handelns Mäktigaste 2017.

Tidigare delar:

2020: Ingen annan kunde utmana om titeln
2019: Bent Holm ska lämna sitt vinnande team 

Topp tio: Handelns Mäktigaste 2018

■ (-) Jeff Bezos, vd. Amazon
■ (10) Kunden
■ (11) Karl-Johan Persson, vd och koncernchef, H&M
■ (-) Johan Augustsson, Sverigechef, Lidl
■ (1) Niclas Eriksson, vd, Elgiganten
■ (4) Pär Svärdson, v, Apotea
■ (5) Per Strömberg, vd och koncernchef, Ica Gruppen
■ (18) Hållbarhetstrenden
■ (27) Göran Westerberg, vd, Rusta
■ (-) Karin Lindahl, vd, Indiska

Ämnen i artikeln:

VaruhusE-handelAmazon

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News