Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Köpcentrum

Franchisetagare sökes – franska varuhuskedjan vill ta klivet in i Sverige

Publicerad: 3 december 2020, 10:14

Foto: Jim Cordts

Den franska kedjan Monoprix vill dubbla omsättningen genom att expandera internationellt. I Sverige planerar de att etablera sig genom partnerskap med franchisetagare.


Ämnen i artikeln:

VaruhusExpansion

Monoprix, som ägs av koncernen Groupe Casino  har omkring 800 butiker i Frankrike. De specialiserar sig på varuhus i stadskärnor. Sedan kedjan grundades 1932 har de fokuserat på att få in allt under ett tak.

Kedjan lanserar nu ett nytt koncept i samband med öppningen av det nya varuhuset i Montparnasse i Paris. Det nya konceptet innebär bland annat att kedjan satsar på att skapa ett mer inkluderande ekosystem genom att skapa hållbara relationer med entreprenörer. Varuhuset satsar även hälsosamma och hållbara livsmedel och mode- och heminredning genom sina egna designers och exklusiva samarbeten.

Samtidigt som företaget presenterar sin vision om den nya generationens varuhus, berättar kedjan att de har som ambition att fördubbla sin omsättning till tio miljarder euro inom tio år.

Monoprix ska nå målet genom att etablera varumärket internationellt och riktar in sig på Skandinavien, Tyskland, Belgien, Nederländerna, Portugal och Spanien.

I Sverige ska etableringen ske genom partnerskap med franchisetagare och lokala investerare. Kedjan uppger för Market att planerna är i ett tidigt skede och att de inte ännu kan specificera exakt hur och när etableringen kommer att ske.

Julia Forsberg

Reporter

julia.forsberg@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

VaruhusExpansion

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev