Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Köpcentrum

Fem månader sedan inträdet – så många svenskar har testat handla hos Amazon

Publicerad: 11 maj 2021, 09:53

Foto: Daniel Norman

Tolv procent av svenskarna har handlat hos Amazon sedan lanseringen i Sverige, det visar en undersökning från Lunds universitet. ”Hade Amazon endast opererat i en kategori hade det varit en oerhört stark siffra”, säger Johan Anselmsson, professor i marknadsföring.


Ämnen i artikeln:

VaruhusAmazon

Ekonomihögskolan vid Lunds universitet har tillsammans med undersökningsföretaget Norstat tittat på hur det gått för Amazon i Sverige sedan inträdet 28 oktober i fjol.

– Vi vill lära oss mer om effekterna av Amazons inträde på den svenska marknaden och konsumenters beteende. Målet är att ge vägledning i strategiska beslut till handlare och tillverkare som verkar, eller vill verka, på den nordiska marknaden, säger Johan Anselmsson i en kommentar.

Undersökningen visar att tolv procent av svenskarna i åldrarna 16-74 år testat att handla hos Amazon.

Bland dem som handlar online minst en gång i månaden eller de som är under 40 år är motsvarande siffra 16 procent.

– Hade Amazon endast opererat i en kategori hade 12 procent varit en oerhört stark siffra, men nu måste vi avvakta och börja utvärdera deras prestationer i kategori för kategori, säger Johan Anselmsson.

Skulle den här trenden hålla i sig tror han och kollegan Burak Tunca att 50 procent av svenskarna har testat att handla från Amazon inom två år, bland de nätvana yngre konsumenterna tror de motsvarande siffra är 70 procent.

– Åsikterna om Amazons framgång har varit blandade sedan lanseringen, men än så länge är det svårt att bedöma framtiden. Å ena sidan är det förvånansvärt många som testat att handla, men å andra sidan har Amazon fördelar av att de finns i så många produktkategorier, säger Johan Anselmsson.

Brett sortiment, låga priser och att de är framgångsrika sedan tidigare är det som lockat svenskarna att handla från Amazon.

De kategorier som svenskarna är mest intresserade av hos nätjätten är elektronik, böcker och sport.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

VaruhusAmazon

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News