Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Köpcentrum

Externa handlare lyfte Cdon – försäljningen ökade med 100 procent

Publicerad: 21 oktober 2020, 06:58

Försäljningen från externa e-handlare på Cdon Marketplace ökade med 100 procent under det tredje kvartalet. Den egna försäljningen sjönk emellertid som ett resultat av att en kategori fasats ut.


Ämnen i artikeln:

VaruhusEkonomiCdon

Läs mer: Qliro redo att ta nästa steg för att göra Cdon självständigt – och siktar på börsnotering

Externa aktörer sålde för 426,1 miljoner kronor på Cdons marknadsplats under det tredje kvartalet, en tillväxt på 100 procent. Tillväxten drivs av att nya handlare anslutit sig.

Cdon Retail, där e-handlaren driver egen försäljning för att komplettera det övriga utbudet på marknadsplatsen, tappade emellertid i omsättning.

Försäljningen sjönk med 42 procent jämfört med tredje kvartalet i fjol till en omsättning på 107,5 miljoner kronor.

Cdon har valt att fasa ut den egna försäljningen av hemelektronik, vilket är förklaringen bakom tappet.

Under kvartalet ökade antalet order till marknadsplatsen med 35 procent, antalet kunder med 23 procent och antal besökare på sajten med 41 procent.

Cdon redovisar ett rörelseresultat på 0.9 miljoner kronor, vilket ska jämföras med en förlust på 0,7 miljoner kronor tredje kvartalet 2019.

Under november månad planerar ägaren Qliro Group att notera Cdon på First North i ambitionen att göra bolaget självständigt.

Läs mer: Cdon byter kostym – lanserar ny plattform: ”Den är vårt ansikte utåt”

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

VaruhusEkonomiCdon

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev