Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Köpcentrum

Expertens analys: Därför är Amazons svenska lansering så blek

Publicerad: 19 april 2021, 09:50

Varför har Amazon så svårt att anpassa sig till lokala marknader? Här ger amerikanske e-handelsanalytikern Juozas Kaziukénas sin förklaring.


Ämnen i artikeln:

VaruhusAmazon

Läs mer: Undersökning: Var femte svensk konsument bojkottar Amazon

En mästare på allt – och inget – som ser Europa som en marknad.

Så kan analysen från Juozas Kaziukénas summeras. Det ger samtidigt en förklaring till den svenska lansering från Amazon som många menar hittills är oväntat svag med pinsamma översättningsmissar och ett blekt sortiment.

I sitt nyhetsbrev från Marketplace Plus, ett analysföretaget baserat i New York som han grundat och där han arbetar som rådgivare, skriver Juozas Kaziukénas att Amazon är en av de 20 mest nedladdade shoppingapparna för Iphone i nära 30 länder i Europa. Detta trots att amerikanska e-handelsjätten har lanserats lokalt i bara nio av länderna och samtidigt är marknadsledare i bara ett fåtal.

Kaziukénas konstaterar att hela Europa är en marknad för Amazon och att de flesta förstår engelska är ett viktigt smörjmedel som gör att européer kan beställa hos jätten. Precis som i övriga världen jobbar Amazon med gränsöverskridande leveranser, företaget levererar till mer än hundra länder globalt.

Cross-border-handeln innebär, skriver Juozas Kaziukénas, till exempel att kunder i Portugal handlar från Amazons spanska sajt, i Österrike och Schweiz från den tyska och på Irland shoppar kunderna från Amazons brittiska sida. Jätten har inga specifika sajter i dessa länder, i flera är det på gång och samtidigt bygger Amazon ett logistiknav på Irland som kommer att kunna serva större delen av Europa.

Men, betonar han, Amazon möter tuff konkurrens från lokala aktörer i varje land – och hänger på de flesta marknader inte med alerta aktörer som Zalando, möjligen för att Amazons strategi är att med sina resurser kunna växa långsamt under ett antal år.

Med en parallell till Sverige menar Juozas Kaziukénas att Amazons lokala lanseringar, som nyligen också i Polen, fallit platt och lever på det välkända varumärket samtidigt som varken priser, sortiment eller leveransalternativ tillför något nytt.

Och trots att Amazon är en mindre aktör på de flesta håll i Europa visar jätten inga större ambitioner att ändra på det genom lokala anpassningar och ökat aktivitet, utan lutar sig mot attraktionskraften i sitt globala varumärke.

I stället, skriver Juozas Kaziukénas, fortsätter Amazon målmedvetet att investera i logistik och infrastruktur som gör leveranser på två dagar eller snabbare möjliga i allt fler europeiska länder, samtidigt som de öppnar möjligheter för tredjepartsaktörer.

Han summerar: Amazons logistikapparat och marknadsplats för tredjepartsaktörer gör att jätten i grunden betraktar Europa som en marknad. Men det gör också att Amazon är tungfotat och inte kompetent att anpassa sig till lokala konkurrenter eller till preferenser i olika länder. Det gör i stort sett samma sak i Europa som i USA, Australien och Indien.

Därför, menar Kaziukénas, är Amazon en “jack of all trades, master of none”.

Läs mer: Kalle Östgren: Vi hade fel förväntningar  – Amazon gör en Lidl

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Ämnen i artikeln:

VaruhusAmazon

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev