Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Köpcentrum

Costco på två minuter – allt du behöver veta om varuhusjätten

Publicerad: 24 mars 2021, 05:43

Foto: Getty

Från ett flygplanshangar i San Diego till Arninge i Täby. Mycket har hänt sedan 1976 då vad som skulle bli världens näst största varuhuskedja grundades i USA. Market listar 14 fakta du bör känna till när världens näst största varuhuskedja etablerar sig i Sverige.


Ämnen i artikeln:

VaruhusDetaljhandelnCostco

Costco har cirka 800 butiker runtom i världen och finns redan i en rad europeiska länder, däribland Frankrike, Storbritannien och Island. Enligt isländska medier hade nästan hälften av islänningarna besökt butiken tre veckor efter öppningen 2017 och lågprisgiganten hade på kort tid konkurrerat ut lokala varuhus. Även här i Sverige, där Costco öppnar nästa år, har handeln respekt för den amerikanska jätten.

– Potentiellt är de ett större hot än Amazon, säger Rustas vd, Göran Westerberg, i en intervju med Market.

Här är (nästan) allt du behöver veta om den nye konkurrenten:

Koncept: Medlemsbaserad stormarknadshandel som riktar sig till både företag och konsument. Brett sortiment med bland annat dagligvaror, mode, sport och fritid, hemelektronik, hemutrustning, heminredning, hälsa och egenvård. Tjänsteutbud med bland annat bilservice, installationstjänster, hantverkstjänster och försäkringar. Driver en egen tillverkningsindustri inom bland annat livsmedel, optik och smycken.
Medlemskapet: Costco i USA har två medlemsnivåer för konsument: Gold Star och Gold Star Executive. Gold Star kostar 60 dollar (cirka 500 kronor) per år och ger rätt att handla i Costcos butiker samt två medlemskort per hushåll. Gold Star Executive kostar 120 dollar (1 000 kronor) och ger en återbäring två procent årligen samt extra förmåner och erbjudanden jämfört med Gold Star-nivån. För företag är upplägget liknande med samma prissättning, men medlemskapen kallas istället Business och Business Executive.
Nettoomsättning*: 163,2 miljarder dollar (149,4) vilket motsvarar ungefär 1 392 miljarder kronor (1 274).
Medlemsavgifter*: 3,5 miljarder dollar (3,4), cirka 30,2 miljarder kronor (28,6).
Rörelseresultat*: 5,4 miljarder dollar (4,7), ungefär 46,4 miljarder kronor (40,4).
Aktien: Costco är börsnoterat. Aktiekursen har det senaste året stigit med 20 procent.
Vd: W. Craig Jelinkek, 68, är president och CEO sedan 2012. Medlem av den operativa ledningsgruppen sedan 1995.
Antal anställda*: 273 000 (254 000).
Antal varuhus: 805 (11/3 2021).
Marknader och antal varuhus per marknad: USA, 559. Kanada, 103. Storbritannien, 29. Taiwan, 14. Korea, 16. Japan, 27. Australien, 12. Mexico, 39. Spanien, 3. Island, 1. Frankrike, 1. Kina, 1.
Varuhusstorlek: 7 400-21 400 kvadratmeter. I genomsnitt 13 600 kvadratmeter.
Genomsnittlig försäljning per varuhus: 192 miljoner dollar, cirka 1,6 miljarder kronor.
Antal medlemmar: 108,3 miljoner kortinnehavare, 59,7 miljoner hushåll (14/2 2021).
Kort historik: 1976 grundar Sol och Robert Price Price Club i en ombyggd flygplanshangar i San Diego, Californien. 1982 träffas Jeff Brotman och Jim Sinegal som börjar skissa på ett nytt stormarknadskoncept och året efter öppnar det första Costco-varuhuset i Seattle. 1993 slås Price Company och Costco samman till PriceCostco. 1998 öppnar Costco e-handel. De följande åren fortsätter kedjan att expandera, både i USA och runt om i världen. Rankas sedan 2015 som världens näst största globala retailföretag. Nådde 2019 över 100 miljoner medlemmar.

*Räkenskapsåret 2020, som avslutades den 30 augusti.

Läs mer: Susan Berzelius: Nu kanske även svenskarna är redo för Costcos koncept

Andreas Dyrberg Skog

Redaktör

andreas.dyrberg-skog@bonniernews.se

Helen Preutz

Reporter

helen.preutz@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

VaruhusDetaljhandelnCostco

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News