Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Köpcentrum

Clas Ohlsons vd: Coronaviruset kan påverka vårt resultat på sikt

Publicerad: 11 mars 2020, 07:30

Totalt sett stod Clas Ohlsons försäljning still och stampade under senaste kvartalet, som innehöll den viktiga julhandeln. Sett till fokusmarknaderna i Norden såg kedjan en tillväxt på två procent. I kvartalsrapporten öppnar nu Lotta Lyrå för att coronautbrottet kan påverka verksamheten på sikt.


Ämnen i artikeln:

VaruhusEkonomiClas Ohlson

– När vi summerar Clas Ohlsons viktigaste kvartal, där julhandeln ingår, kan vi konstatera att vår försäljning i Norden ökade med två procent på våra hemmamarknader Sverige, Norge och Finland, trots färre butiker och ett utmanande kvartal, säger Lotta Lyrå i en kommentar.

Clas Ohlson omsatte 2,905 miljarder kronor under det tredje kvartalet på det brutna räkenskapsåret (november-januari), vilket ska jämföras med en försäljning på 2,915 miljarder kronor samma period ett år tidigare.

I Norden landade omsättningen på 2,823 miljarder kronor, en tillväxt på två procent.

Online steg försäljningen med 19 procent till 177 miljoner kronor.

– Att Black Friday var vår enskilt största försäljningsdag någonsin visar hur julhandeln förändras. Många av våra kunder väljer att göra sina större inköp tidigt i julhandeln i samband med Black Week, både i butik och online, säger Lotta Lyrå.

Rörelseresultatet för perioden landade på 378 miljoner kronor, vilket är en rejäl förbättring från tredje kvartalet förra räkenskapsåret, då resultatet blev 105 miljoner kronor.

– Vårt systematiska och målmedvetna arbete med att minska kostnaderna ger resultat. Förutom att det har en positiv påverkan på marginalerna här och nu skapar det förutsättningar för lönsam tillväxt över tid, säger Lotta Lyrå.

Lotta Lyrå konstaterar i rapporten att Clas Ohlson på olika sätt är exponerade för några av de effekter som coronaviruset kan medföra.

– Förutom att vi vidtagit vissa försiktighetsåtgärder av omtanke om våra medarbetar, är vår bedömning att rådande läge inte kommer att ha någon väsentlig resultatpåverkan. Vi är naturligtvis ödmjuka inför den ovisshet som råder framåt, säger Lotta Lyrå och fortsätter:

– Vår bedömning är att den framtida utvecklingen påverkat av återhämtningen i leverantörskedjorna i Kina samt ytterligare virusspridning i Norden, som kan påverka kundbeteendet. Därtill skulle en svagare makroekonomi sannolikt dämpa konsumtionen på sikt.

Det kan påverka resultatet, konstaterar hon.

– Vi bevakar detta noggrant och utvärderar löpande olika scenarier.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

VaruhusEkonomiClas Ohlson

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev