Köpcentrum
Clas Ohlsons bakslag – försäljningen sjönk under september
Publicerad: 15 oktober 2020, 05:16
Foto: Shutterstock
Clas Ohlson tappade försäljning i september. ”För att parera utvecklingen har vi lagt än större fokus på kostnadskontroll”, säger vd Lotta Lyrå.
Clas Ohlssons försäljning sjönk med åtta procent i september när kedjan nådde en omsättning på 629 miljoner konor.
Mätt på jämförbara enheter sjönk försäljningen med tre procent, jämfört med september i fjol. Antal butiker var tre färre.
– Efter en stark sommar har den reducerade kundtrafik som vi sett ända sedan pandemins utbrott under våren nu fått ett tydligt genomslag i försäljningen. För att parera utvecklingen har vi lagt än större fokus på kostnadskontroll med målsättningen att upprätthålla en god lönsamhet trots en svagare försäljning, säger Lotta Lyrå i en kommentar.
Online omsatte Clas Ohlsson 42 miljoner kronor, vilket är sex procent lägre än september 2019.
– Den minskade försäljningen online i september ska ses i ljuset av att vi under perioden implementerade ett helt nytt lagerstyrningssystem. För att genomföra förändringen på ett kontrollerat sätt, och i god tid innan årets viktigaste försäljningsperiod, var vi restriktiva med marknadsinvesteringar. Även de tillfälligt längre leveranstiderna i samband med systemimplementeringen har påverkat försäljningen i e-handelskanalen, säger Lotta Lyrå.
Under de fem första månaderna på det brutna räkenskapsåret omsatte Clas Ohlson 3 392 miljoner kronor, vilket innebär en tillväxt på tre procent. Mätt i jämförbara enheter var den fyra procent och online har kedjan växt med 42 procent.