Köpcentrum
Clas Ohlson såg en minskad trafik till butik: ”Relativt god försäljning per kund”
Publicerad: 13 november 2020, 07:12
Foto: Shutterstock
Clas Ohlsons jämförbara försäljning steg i oktober. ”Den totala försäljningen minskade däremot med tre procent som en konsekvens av en svagare norsk krona”, konstaterar vd och koncernchef Lotta Lyrå.
Läs mer: Här satsar Clas Ohlson på en andra butik: ”Vi blir ännu mer tillgängliga”
Clas Ohlsons försäljning sjönk med tre procent i oktober.
– Den totala försäljningen minskade som en konsekvens av en svagare norsk krona, säger Lotta Lyrå i en kommentar.
Kedjan tappade på alla marknader, mest utanför Norden (-19 procent) samt i Finland (-14 procent).
Samtidigt var antalet butiker fyra färre än vid samma period i fjol (228). Mätt på jämförbara enheter och i lokal valuta såg Clas Ohlson en tillväxt på två procent. Även organiskt ökade försäljningen med två procent.
– Utvecklingen av pandemin och de restriktioner som gäller på våra nordiska hemmamarknader har haft fortsatt stor påverkan på vår affär under oktober månad. Kundernas beteende liknade i stora delar det vi såg under våren och sommaren med minskad trafik till våra fysiska butiker, i synnerhet butiker i citylägen, men med en relativt god försäljning per kund, säger Lotta Lyrå.
E-handle växte kraftigt.
– Försäljningen online ökade under månaden med 51 procent, vilket är i linje med vårt långsiktiga mål för försäljningstillväxt online, säger Lotta Lyrå.