Köpcentrum
Clas Ohlson parerade när kundtrafiken sjönk: ”Starkt resultat i turbulent tid”
Publicerad: 10 mars 2021, 06:38
Clas Ohlson tappade försäljning under det tredje kvartalet på kedjans brutna räkenskapsår. ”Vi lyckades parera för den minskade kundtrafiken med reducerade kostnader”, säger vd och koncernchef Kristofer Tonström.
Clas Ohlson omsatte 2 635 miljoner kronor under det trejde kvartalet på det brutna räkenskapsåret (november–januari), ett tapp på nio procent.
Mätt på jämförbara enheter sjönk försäljningen med fem procent.
– Vi lyckades parera för den minskade kundtrafiken med reducerade kostnader och nådde ett resultat som summerar till 358 miljoner kronor. Ett starkt resultat i en turbulent tid där vi bland annat hanterat nya restriktioner i Sverige strax innan årets viktigaste försäljningsvecka samt den nedstängning som skedde i Osloområdet i januari, säger Kristofer Tonström i en kommentar.
Motsvarande period för ett år sedan levererade Clas Ohlson ett rörelseresultat på 378 miljoner kronor.
Kristofer Tonström konstaterar att kedjans långsiktiga arbetet med ett ökat fokus online och på att skapa ett starkt omnierbjudande var en fördel under en annorlunda julhandel.
– Vi har också visat handlingskraft genom att agera snabbt och anpassa oss till nya förutsättningar med kundernas och medarbetarnas säkerhet som en tydlig högsta prioritet.
Till exempel tidigarelades ombyggnaden av butiken i Barkarby utanför Stockholm till november för att den också skulle kunna fungera som logistikhub för snabba hemleveranser i Mälardalen.
Under slutspurten av julhandeln lanserades möjligheten för kunden att hämta i butik efter 30 minuter.
– I Norge ställde vi i januari snabbt om från normal butiksdrift till att erbjuda leverans av onlinebeställningar utanför butik när de nya restriktionerna infördes.
Försäljningen online ökade med 59 procent till 288 miljoner kronor under kvartalet.
Tuffare restriktioner som en följd av en ökad smittspridning fortsatte att påverka Clas Ohlson efter rapportperiodens slut. I februari minskade försäljningen med 13 procent till 494 miljoner kronor.
Mätt på jämförbara enheter var tappet elva procent. Samtidigt ökade försäljningen online med 112 procent.
– Vi är ödmjuka för att en ökad smittspridning på våra försäljningsmarknader kan få stor inverkan på vår verksamhet. Samtidigt är vi fast beslutna att fortsätta påverka det vi kan och på så sätt skapa bästa möjliga resultat utifrån förutsättningarna, säger Kristofer Tonström.
Situationen på marknaden är fortsatt osäker, konstaterar han.
Själv är han färsk på vd och koncernchef. Kristofer Tonström tillträdde 8 februari.
– Jag känner en stor tillförsikt för framtiden när jag ser hur Clas Ohlson med sin drygt 100-åriga historia fortsätter att anpassa sig till nya kundbehov och konsumtionsmönster, oavsett förändringstakt och bakomliggande orsaker.