Köpcentrum
Clas Ohlson ökade försäljningen – och växte kraftigt online
Publicerad: 7 april 2021, 05:20
Clas Ohlson ökade sin försäljning i mars. ”Försäljningen online visar fortsatt stark tillväxt med en ökning om 101 procent”, säger vd Kristofer Tonström i en kommentar.
Clas Ohlson omsatte 523 miljoner kronor i mars, en tillväxt på fyra procent jämfört med samma månad i fjol.
Mätt på jämförbara enheter och lokala valutor var tillväxten densamma. Antalet butiker 31 mars var 227, vilket är två färre än samma tidpunkt i fjol.
– Trots fortsatt utmanande förutsättningar på våra försäljningsmarknader lyckades vi öka vår totala försäljning i mars med fyra procent. Försäljningen online visar fortsatt stark tillväxt med en ökning om 101 procent jämfört med motsvarande period föregående år, säger Kristofer Tonström i en kommentar.
I Sverige ökade försäljningen med fem procent totalt sett.
– Ser vi till enskilda marknader har Norge genomgående utmärkt sig positivt under pandemin, men under mars har vi sett en klart lägre försäljning som en konsekvens av de förlängda restriktionerna. Vi har under månaden haft upp emot hälften av våra norska butiker stängda för besökare, säger Kristofer Tonström.
Totalt sett ökade försäljningen med fem procent i Norge i mars, organiskt var tillväxten en procent. I Finland såg Clas Ohlson ett tapp på en procent totalt sett, organiskt växte bolaget emellertid med sex procent.
– När vi blickar framåt är vår förmåga att leverera på vårt kundlöfte oavsett omständigheter en förutsättning för att vara långsiktigt väl positionerade. Våra medarbetare gör fantastiska insatser varje dag för att göra våra kunder nöjda och vi har under perioden valt att investera både i marknadsföring och kundupplevelse genom att bemanna upp stängda butiker för att hantera den ökande efterfrågan på leverans utanför butik för onlinebeställningar, säger Kristofer Tonström.
Hittills under räkenskapsåret, maj–mars, har Clas Ohlsons försäljning minskat med fem procent till en omsättning på 7 763 miljoner kronor.
Organiskt har tillväxten emellertid vart en procent och mätt på jämförbara enheter och i lokala valutor har försäljningen legat kvar så samma nivå som under motsvarande period för ett år sedan.