Köpcentrum
Clas Ohlson kraftiga resultatlyft: ”Har byggt en stabil plattform”
Publicerad: 9 september 2020, 05:26
Foto: Pressbild
Clas Ohlson ökade försäljningen under det första kvartalet på det brutna räkenskapsåret. Rörelseresultat förbättrades med 109 procent, ett resultat av den nya tillväxtstrategin enligt vd Lotta Lyrå.
Läs mer: Clas Ohlson värvar ny vd från modebranschen: ”Otroligt spännande”
I rapporten för det första kvartalet i Clas Ohlsons brutna räkenskapsår 2020/21, ökade rörelseresultatet till 166 miljoner kronor. Samma period förra året låg rörelseresultatet på 79 miljoner kronor.
– Detta visar att efter den första fasen av implementering av vår tillväxtstrategi, det vill säga genomförandet av handlingsprogrammet CO100+, samt stängningen av butiksnätet i Tyskland och Storbritannien, har byggt en stabil plattform för lönsam tillväxt. Däremot har den norska kronans kräftgång påverkat oss negativt under kvartalet, skriver avgående vd Lotta Lyrå i rapporten.
Försäljningen landade på 2 074 miljoner kronor för perioden. Förra året låg motsvarande siffra på 2 044 miljoner kronor, vilket är en ökning med en procent.
– Enligt en undersökning som vi gjorde bland våra Club Clas-medlemmar i juli angav tre av fyra att de skulle ägna semestern åt att fixa i sina hem, vilket också avspeglades i efterfrågan på produkter för reparation, dekoration och andra små projekt i hem och trädgård.
Den organiska tillväxten var på sju procent under perioden och e-handelsförsäljningen ökade med 63 procent, till 184 miljoner kronor.
– Att fortsätta agera snabbt på en föränderlig marknad kommer att vara avgörande även framöver och vi är ödmjuka inför den fortsatta påverkan på makroekonomin och kundbeteenden som coronapandemin bär med sig, säger Lotta Lyrå.
Clas Ohlson Q1
Nettoomsättning: 2 074 miljoner ( 2 044)
Rörelseresultat: 166 miljoner (79)
Resultat efter skatt 117 miljoner: (49)