Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Köpcentrum

Cdons kostymbyte präglade året: ”Har mycket hårt arbete framför oss”

Publicerad: 4 februari 2021, 08:37

Under 2020 gick Cdon från traditionell e-handel till marknadsplats. Bytet av kostym återspeglas i årsresultatet, med en kraftig säljökning för Cdon Marketplace och ett tapp för Cdon Retail.


Ämnen i artikeln:

VaruhusCdon

Läs mer: Externa handlare lyfte Cdon – försäljningen ökade med 100 procent

Cdon redovisar siffrorna för ett helår som präglats av en grundläggande förändring av företaget.

Under 2020 bytte bolaget spår, från e-handel med egna varor till att ompositionera sig som en plattform byggd på egenutvecklad teknik, Cdon Marketplace, där man bjuder in externa e-handlare att ansluta sig.

Bolaget beskriver nu marknadsplatsen som sin kärnverksamhet och strategiska fokusområde.

Efter att under tio år ha varit en del av Qliro Group börsnoterades Cdon dessutom i november och står nu på egna ben.

Detta år av stora förändringar och byte av kostym återspeglas i företagets bokslutskommuniké för 2020.

Under helåret uppgick nettoförsäljningen till 795,3 miljoner kronor (1 111,7).

Det var en gungor och karuseller-effekt av den förändrade strukturen. Bakom totalsiffran ligger en 50-procentig omsättningsökning för Cdon Marketplace, från 137,2 miljoner kronor under föregående år till 205,2 miljoner under 2020.

Samtidigt minskade omsättningen inom Cdon Retail, där e-handlaren driver egen försäljning för att komplettera det övriga utbudet på marknadsplatsen, från 974,5 miljoner kronor året innan till 590,2 miljoner under 2020 på grund av utfasning av eget lager.

Cdon:s rörelseresultat före avskrivningar för 2020 ökade med 59 procent, till 24,2 miljoner kronor (15,2 miljoner kronor).

Nettoresultatet för 2020 landade på -5,9 miljoner kronor (-1,5 miljoner kronor).

– Den verksamhet vi har i dag utgör en solid grund för fortsatt utveckling av vårt erbjudande mot konsumenter och handlare. Vi har dock mycket hårt arbete framför oss för att ta nordisk e-handel dit vi vill. Under kvartalet lanserade vi fundamentet i en egenutvecklad teknisk plattform som är anpassad till Cdon:s verksamhet och framtidsagenda. Plattformsbytet ser vi som avgörande för att kunna ta kund- och handlarupplevelsen till en ny nivå. Dock påverkades konvertering och kundupplevelse under kvartalet och vi förväntar oss viss påverkan under inledningen av 2021, kommenterar vd Kristoffer Väliharju och tillägger:

– Vi har nu en infrastruktur för en marknadsplats i stället för traditionell e-handel.

Året i korthet

Resultat för Cdon, helåret 2020, siffror i miljoner kronor.

■ Nettoförsäljning: 795,3 (1 111,7)
■ Rörelseresultat före avskrivningar: 24,2 (15,2)
■ Nettoresultat: -5,9 (-1,5)

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Ämnen i artikeln:

VaruhusCdon

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev