Köpcentrum
Avvecklingen utanför Norden fortsätter påverka Clas Ohlsons utveckling
Publicerad: 14 februari 2020, 06:20
Foto: Shutterstock
Clas Ohlsons försäljning ökade med en procent i januari. I Norden, som numera är kedjans fokusmarknad, såg utvecklingen bättre ut.
Clas Ohlson ökade försäljningen med en procent i januari till 624 miljoner kronor. Antalet butiker, jämfört med samma period förra månade, var åtta färre. Även mätt i jämförbara enheter och lokal valuta var tillväxten en procent.
Det är verksamheten utanför den nordiska marknaden som gör att utvecklingen inte ser bättre ut. Där sjunker försäljningen med 75 procent i januari, jämfört med samma månad i fjol, påverkat av butiksstängningarna i Storbritannien och Tyskland.
I Norden, där Clas Ohlson numer har sitt fokus, så ökade försäljningen med fyra procent (tre procent organiskt) till en omsättning på 619 miljoner kronor.
Online så kedjan en tillväxt på 30 procent. Försäljningen landade på 38 miljoner kronor.
Under de nio månader som gått på det brutna räkenskapsåret (maj-januari) har Clas Ohlson ökat omsättningen med en procent till 7,15 miljarder kronor. Mätt på jämförbara enheter landar tillväxten på två procent.
Även här ser utvecklingen bättre ut om man isolerar den nordiska verksamheten, plus fyra procent.