Få hela storyn
Starta din prenumeration
Köpcentrum
Publicerad: 4 december 2019, 06:40
Foto: Shutterstock
Butikerna i England och Tyskland är nu stängda. Clas Ohlsons fokus ligger på Norden där kedjan växer. Samtidigt syns resultat av handlingsprogrammet CO100+.
Clas Ohlsons totala försäljning var i stort sett oförändrad under andra kvartalet på det brutna räkenskapsåret (augusti-oktober), 2,165 miljarder kronor mot 2,157 miljarder i fjol.
Försäljningen i jämförbara enheter och lokal valuta steg med en procent.
Bryter man ut Norden, där Clas Ohlson lägger sitt fokus, steg försäljningen med tre procent organiskt.
– Hösten har präglats av ett utmanande marknadsklimat på våra nordiska hemma-marknader. Det är därför glädjande att konstatera att vi i kvartalet ökade vår försäljning i Norden, säger vd Lotta Lyrå i en kommentar.
Hon påpekar att tillväxten skett både i butik och online.
E-handeln växte med 21 procent.
– Försäljningen online i november, där Black Friday var vår bästa försäljningsdag någonsin, visar att satsningen på en bättre digital upplevelse och vässade kampanjer uppskattas av våra kunder.
Clas Ohlson levererar ett rörelseresultat på 133 miljoner kronor, en rejäl förbättring från förra årets 33 miljoner kronor.
– De genomförda åtgärderna inom ramen för CO100+ är en viktig förklaring till att det rörelseresultatet under andra kvartalet förbättrades, säger Lotta Lyrå.
De fysiska butikerna i England och Tyskland är nu stängda. Bolaget är också i mål med översynen av organisationen, vilken bland annat inneburit uppsägningar vid huvudkontoret i Insjön.
Clas Ohlson tillväxt på den nordiska marknaden fortsatte i november. Organiskt ökade försäljningen med fyra procent. Även totalt sett växte kedjan med två procent organiskt.