Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Köpcentrum

Åhléns ska fylla på med 100 varumärken online innan sommaren

Publicerad: 27 april 2020, 10:18

Foto: Daniel Norman

Åhléns fortsätter stärka bilden av sig som en marknadsplats och utökar antalet varumärken online. ”Vi ser stor potential i att bredda vår affär framåt”, säger Cecilia Mortimer Meurling, marknads- och försäljningschef.


Ämnen i artikeln:

VaruhusE-handelÅhlénsSortimentMarknadsplats

Läs mer: Lyftet för Åhléns – ökad försäljning och lägre förlust: ”Tillväxt i jämförbara”

Förra året kommunicerade Åhléns sin nya inriktning: marknadsplatskonceptet

– Vi vill se oss själva mer som marknadsplats än varuhus och vara en plats där kunder kan lösa sina behovs, förklarade Åhléns vd Gustaf Öhrn grundkonceptet för Market i samband med en intervju för ett par veckor sedan.

Marknadsplatskonceptet innebär att externa partners och varumärken säljer under Åhléns paraply.

Marknadsplatskonceptet gäller för Åhléns både fysiskt och digitalt.

Under våren har den digitala marknadsplatsen rullats ut på Åhléns hemsida.

– Kunder kan beställa sin vara från en av våra leverantörer online och samtidigt ta del av Åhléns kundlöfte genom hela köpresan. Det ger fördelar som Åhléns-bonus vid köp och på sikt möjlighet att hämta och returnera sin beställning i ett av våra varuhus. Utrullningen av den digitala marknadsplatsen ett viktigt steg i vår omni-resa, säger Cecilia Mortimer Meurling, marknads- och försäljningschef.

Möbler, sängar, tapeter och cyklar är del av det breddade sortiment som Åhléns nu rullar ut i sin digitala marknadsplats. Och Åhléns meddelar att till sommaren är målet att ett 100-tal nya varumärken ska finnas tillgängliga för kunderna.

Här finns varumärken som Muji, Hillerstorp, Norrgavel, Layered, Sofa store, Stålhästen, Something borrowed, Woodbird, Artdeco, Studio Lisa Bengtsson och Wall of art.

Åhléns e-handel startade 2016.

Under coronapandemin har Åhléns e-handel ökat. I en intervju med Market redovisar vd Gustaf Öhrn ökningar på mellan 50 och 100 procent från 2019 års nivåer. Förra året ökade Åhléns e-handel med 60 procent och omsatte 500 miljoner kronor.

– Vi har haft en tillväxt online, men den kompenserar inte tappet i fysisk handel, säger Gustaf Öhrn om coronakonsekvenserna och pekar på tapp i de fysiska varuhusen på runt 50 procent.

Läs mer: Stor intervju: Gustaf Öhrn om kundraset, nedskärningarna – och tuffa budskapet till fastighetsägarna

Marie Hillblom

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News