Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Etablering

Stor kartläggning: 18 satsningar som stakar ut Ikeas planer för framtiden

Publicerad: 16 mars 2021, 14:25

Foto: Henrik Mill/Ikea

Ikea storsatsar i Stockholm. Först ut är en planeringsstudio i Bromma Blocks. Butiken är den första av fyra aviserade varuhus i regionen, men det är okänt hur de övriga tre kommer att vara utformade. Market listar 18 Ikea-satsningar som kanske kan ge en ledtråd om hur möbeljätten resonerat kring sina framtida varuhus.


Ämnen i artikeln:

HeminredningButikskonceptIkea

För nästan exakt ett år sedan presenterades under buller och bång Ikeas satsning på Stockholmsregionen.  Enligt de storslagna planerna ska inte mindre än fyra nya Ikeavaruhus att öppnas i regionen fram till 2025. Dessutom ska flaggskeppet Kungens Kurva och systervaruhuset i Barkarby rustas upp.

Sammanlagt kostar satsningarna på nya och befintliga varuhus i Stockholmsregionen omkring 1,7 miljarder kronor och väntas skapa cirka 500 nya jobb.

– Stockholm har en otrolig potential och befolkningstillväxt. Stockholm är dessutom huvudstaden på Ikeas hemmamarknad. Det är viktigt för oss i Sverige och globalt att Ikea är så starka som möjligt i Sverige – och då är Stockholm en naturlig plats att expandera på, säger Cecilia Franck, presskontakt på Ikea Sverige.

– Satsningen på mindre butiker i centrala lägen i storstäder gör det möjligt att komma närmare människor i deras vardag och finnas tillgängliga på fler platser där människor lever, bor och rör sig, säger hon.

Läs mer: Här går startskottet på Ikeas storsatsning i Stockholm – ska öppna fyra butiker

Hållbarhetsperspektivet finns med i samtliga satsningar och syftar till att minska klimatavtrycket. Enligt målsättningen ska alla produkter designas utifrån cirkulära principer och av förnybara och återvunna material inom tio år, samtidigt som det ska bli lättare för kunderna att förlänga livet på sina möbler och produkter.

– Vi ska ha positiva klimatfotspår på totalen. Denna satsning är en liten milstolpe på vägen, säger Cecilia Franck.

Satsningen på regionen presenterades för ett år sedan innan pandemin bröt ut. Hur har arbetet påverkats?
– Vår satsning i Stockholm har inte påverkats direkt, utan våra planer om att öppna fyra nya enheter innan 2025 står fast.

18 satsningar för framtidens Ikea – etableringar, innovationer och nya grepp

Under sommaren öppnar Ikeas första planeringsstudio i Bromma Blocks.

1. Första planeringsstudion i Sverige

Under sommaren öppnar Ikeas första planeringsstudio i Bromma Blocks. Här ska Ikeas heminredningsspecialister hjälpa kunderna att planera och beställa heminredningslösningar som kök, sovrum och förvaring. Ett urval av produkterna finns på plats så att kunden kan klämma och känna medan hela sortimentet går att beställa hem från butiken.

– Med vår planeringsstudio vill vi inspirera stockholmarna att tillsammans med oss skapa ett bättre och mer hållbart liv hemma – till ett pris som de flesta har råd med, säger Lena Herder, landschef på Ikea.

Sigrid Barnekow är vd för Tree to textile.

2. Innovativ textilproduktion

I februari presenterades Ikeas satsning på en ny textilfabrik som görs i samarbete med H&M, Stora Enso och entreprenören Lars Stigsson. Samarbetet går under namnet Tree to textile och syftar till att utveckla textilfibrer av löv- och barrskog. Projektet inleddes 2014 och nu satsar staten och företagen tillsammans cirka 350 miljoner kronor på en ny demonstrationsfabrik där tekniken ska testas för att göra den klar att sedan skalas upp. Den nya fabriken börjar byggas under våren.

I februari presenterade Ikea ett samarbete med Helsingborgs stad i syfte att bland annat göra livet i staden mera hållbart.

3. Utvecklar en hel stad

I februari presenterade möbeljätten även ett samarbete med Helsingborgs stad. Samarbetet är det första av sitt slag och syftar till att ta fram konkreta lösningar för att hantera de förändringar som världens växande städer står inför. Initiativet syftar till att göra livet i staden och i hemmet mer hälsosamt, bättre och mer hållbart för de människor som bor där.

– Ikea har aldrig gjort ett sådant samarbete med en stad som sträcker sig över ett helt år, säger Fredrik Håkansson Lundh, regionchef på Ikea Sverige.

Samarbetet kulminerar sommaren 2022 när Helsingborgs stad bjuder in världen till stadsmässan H22 City Expo under fem veckor mellan den 30 maj och den 3 juli.

Tobias Augustin och Melissa Stragapede fyndade en tavellist, en rottingkorg och linnedukar vid öppningen av Ikeas första second handbutik.

4. Öppnar egen second hand-butik

I november 2020 öppnade Ikeas första second hand-butik på återbruksgallerian Retuna i Eskilstuna.Butiken är en del i ett globalt projekt som syftar till att testa och utveckla en cirkulär och lönsam affärsmodell för framtiden.

Vi kan inte sitta på kammaren och köra ett eget spår. Det är när vi samarbetar med andra som lösningarna och de cirkulära affärsmodellerna skapas på riktigt, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef på Ikea Sverige.

Ikeas nya butik i Queens i New York är cirka 11 000 kvadratmeter stort.

5. Premiär för minivaruhus i New York

I januari i år öppnade Ikea sitt första amerikanska ”minivaruhus” i New York i gallerian Rego Center i Queens, öster om Manhattan. På en säljyta ungefär hälften så stort som som ett traditionellt Ikea-varuhus, erbjuds ett fullsortiment med extra fokus på compact living-lösningar med design som ska locka New York-borna. Vid skrymmande inköp erbjuds hemleverans inom hela staden till ett fast pris på 49 dollar. Varuhuset erbjuder även tjänster som personal shopping och snabba betallösningar.

– Efter att livet tagit en ny vändning under det senaste året för så många människor, har också våra kunders behov och vanor ändrats, säger Javier Quiñones, ansvarig för Ikea Retail U.S.

I december i fjol kom beskedet att Ikea beslutat att skrota Ikea-katalogen.

6. Skrotar katalogen – efter 70 år

I december i fjol kom beskedet att Ikea beslutat att skrota en 70-årig tradition och lägga ned Ikea-katalogen. Beslutet är ett led i varuhusets resa mot ökad digitalisering.

– Att ta farväl av vår älskade katalog är naturligt eftersom kundbeteenden och sättet att konsumera media har förändrats. För att nå de många människorna fortsätter vi att sprida inspiration kring våra heminredningslösningar på nya sätt, säger Konrad Grüss, Managing Director på Inter IKEA Systems B.V.

Under de senaste året har den svenska möbeljätten provat nya format för att nå ut med det innehåll som kunderna vanligtvis hittar i Ikea-katalogen.

Det är på den vägen som Ikea nu fortsätter, bland annat på hemsidan ikea.se, i appen och i sociala medier.

I appen är det möjligt att bläddra bland produkter, ta del av anpassade inredningstips, göra inköpslistor och köp direkt i mobilen.

7. Lanserar ny app

I juni i fjol lanserade Ikea sin app som ett nytt sätt att utforska sortimentet och göra det enklare att handla. I appen är det möjligt att bläddra bland produkter, ta del av anpassade inredningstips, göra inköpslistor och köp direkt i mobilen.

– Vår ambition är att skapa enkla och fantastiska digitala upplevelser som våra kunder vill ha. Då måste allt vårt innehåll vara spännande och intressant. Lanseringen av appen är ett oerhört viktigt steg i att ännu bättre kunna möta våra kunder online, säger Mikael Andersson, Digital Manager, Ikea Sverige.

8. Öppnar virtuellt varuhus på Tmall

I mars i fjol öppnade Ikea ett virtuellt varuhus på kinesiska Alibabas plattform Tmall. Vid lanseringen erbjöds ett utbud av 3 500 Ikea-produkter. Satsningen är historisk på flera sätt – inte minst eftersom det är första gången som möbeljätten säljer sina produkter hos andra.

– På Ikea är vi väldigt stolta över våra ikoniska Ikea-varuhus med mer än en miljard besökare varje år. Samtidigt är vi nyfikna på hur vi kan utvecklas och lära oss mer. Därför är vi väldigt glada över det här samarbetet med Alibaba. Vi är övertygade om att vi kommer att lära oss massor av det här testet, säger Ikea-bossen Jon Abrahamsson Ring.

Utifrån satsningen kommer Ikea att utvärdera hur försäljning via plattformar fungerar i relationen till egna kanaler.

9. Ikeas köksbutik i Stockholm city

Köksbutiken på Regeringsgatan öppnade i september 2017. Från början var konceptet tillfälligt men efter ett första framgångsrikt år permanentades butiken.

– Det här är ytterligare ett sätt för oss att komma närmare våra kunder i deras vardag. Vi vill öka möjligheten att besöka oss och vi vill därför etablera oss i city med stark närhet till kollektivtrafik, där människor rör sig och arbetar. Vi vill testa nya vägar, lära oss mer om storstadskunders önskemål och hur de vill möta Ikea, sa Håkan Svedman, dåvarande landschef Ikea Sverige i ett pressmeddelande i samband med butiksöppningen.

Ikea har uppgett att det finns planer på att utveckla konceptet och tittar på var nästa butik av den här typen kan vara aktuell i Sverige.

10. Efter kökssatsningen – sängbutik

The Lobby i Stockholm var AMF Fastigheters satsning för att utmana föreställningen om den traditionella handelsplatsen. Under en månad våren 2019 tog Ikea plats på 400 kvadratmeter med sitt sängkoncept. Upplägget var mer av ett showroom än butik, men kunder kunde också köpa och beställa varor i butiken. Ikea erbjöd också föredrag och seminarium med sömnanknytning under månaden. Ikea startade även en egen sömnlinje, öppen dygnet runt, där aktuell Ikeakatalog fanns inläst som godnattsaga.

11. Lanserar monteringstjänst

Ikea lanserade i slutet av januari 2020 en ny monteringstjänst som man erbjuder i samarbete med företaget Hemfixare. Viljan uppges vara att hjälpa kunder som inte själva vill montera sina nyinköpta möbler. I dag finns tjänsten tillgänglig i alla Ikeavaruhus i Sverige och på nätet.

– Tjänster som gör det enklare för våra kunder att handla hos oss och skapa ett bättre liv hemma är en viktig del av vårt erbjudande, säger Henrik Birkfeldt, service experience leader på Ikea Sverige i ett pressmeddelande.

12. Ikea service och pick up

Ikea service och pick up är ett butikskoncept som från i juni 2016 och i tre år testades på handelsplatsen Enebyängen i Danderyd utanför Stockholm. På 1 500 kvadratmeter säljyta med ett sortiment på ett hundratal artiklar och totalt 2 300 kvadratmeter var syftet att binda ihop varuhusen med e-handel och komma närmare kunderna. Viljan, att lära mer om kundens behov och att testa ett nytt format, uppgavs vara infriad vid stängningen.

– Vi har lärt oss mycket om hur kunderna vill möta oss och hur vi ger en bra upplevelse av Ikea, exempelvis genom bättre leveranslösningar och större tillgänglighet både fysiskt och digitalt, sa Jon Egerlid, presskontakt på Ikea Sverige, till Market i samband med stängningen i mars 2019.

13. Citysatsning på Manhattan

I april 2019 öppnade Ikea sin första citybutik i USA, på Manhattan (ej att förväxla med minivaruhuset i samma stad, se punkt fem ovan). Ikea uppgav att det här markerar starten för den nya strategin med cityetableringar. Butiken i New York fokuserar på urbana, kvadratsmarta boenden. Här bokar besökaren tid och får hjälp att inreda sitt hem, på samma sätt som i den nya butiken i Bromma. Alla produkter finns inte i butiken, istället beställer kunden på nätet och får artiklarna hemlevererade.

14. Citysatsning i Paris

I maj 2019 öppnade Ikea sin första franska citybutik i Paris och invånarna i den franska huvudstaden uppges ha fått vara med och påverka butikens utformning. På 5 400 kvadratmeter kan besökare få hjälp med lösningar för mindre lägenheter, delta i workshops och äta lunch. Sortimentet presenteras digitalt och kunder kan boka möte med inredningsarkitekter.

Butiken hade nypremiär i uppdaterad form den 27 februari i år.

15. Citysatsning i Moskva

Sommaren 2019 öppnade Ikea ett centralt beläget varuhus i Moskvaköpcentrumet Aviapark. På 7 700 kvadratmeter ryms alla heminredningsområden likt ett traditionellt Ikeavaruhus.

Sedan dess har ytterligare två citybutiker och ett antal designstudios öppnat i Ryssland.

16. Nytt cityvaruhus i Wien

Till hösten ska det nya Ikeavaruhuset i centrala Wien stå klart. Det sju våningar höga varuhuset byggs just nu och har en tydlig miljöprofil. Varuhuset får en grönskande fasad och en takterrass. 160 träd ska ge ett bra mikroklimat inne i varuhuset. Antalet parkeringsplatser blir noll och istället ska kunder och besökare ta sig hit per fot, cykel eller med kollektivtrafiken. Inne i varuhuset ska det finnas upplevelseytor, plats för inspiration och vila, möblerna ska visas på nya sätt och någon klassisk lagerdel kommer inte att finnas då alla större produkter levereras direkt hem till kund från ett logistikcenter. Längst upp i varuhuset kommer Ikea att ha ett samarbete med livsstilsvarumärket Jo & Joe och ge plats för vandrarhem, hotell och restauranger.

17. Ikea köper gallerian Kings Mall

I början av januari 2020 stod det klart att Ikeas moderbolag Ingka Group köpt den centrala Londongallerian Kings Mall för drygt två miljarder kronor. I samband med affären förklarade Ingkas globala vd Gerard Groener att det här är första steget i strategin att etablera Ikeabutiker i innerstadsmiljö.

18. Kållered blir framtidens modellvaruhus

Ikea bygger ett helt nytt varuhus i Kållered, 300 meter från det nuvarande. Det nya varuhuset ska öppna under 2021 och ska vara ett varuhus som står modell för andra. Varuhuset värms med bergvärme och förbereds för solceller på taket. Varuhuset skippar det klassiska kundvarvet, får fler entréer, en öppnare layout och ett helt plan med showrooms. Varuhuset får automatiserat lager, e-handeln integreras mer i varuhuset, parkeringshuset får hämtskåp, tillgängligheten med mer hållbara transporter ökar, flera olika kassor och betallösningar direkt i varuhuset.

Läs mer: Ikeas första automatiserade lager igång i Sverige - ska kapa leveranstiden till kund

Marie Hillblom

Helen Preutz

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News