Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Etablering

Så når Kungsängen ut till nya kundgrupper: ”Gör det enklare att hitta oss”

Publicerad: 1 juni 2020, 07:49

Genom samverkan med Åhléns och pop up-butiker vill Kungsängen nå ut till nya kundgrupper. ”Vi blir mer intressanta även för en yngre publik och vill vi göra det enklare för de personerna att hitta oss”, säger marknadschef Anna Björkegren.


Ämnen i artikeln:

HeminredningKungsängen

Läs mer: Kungsängen flyttar in hos Åhléns: ”Något helt nytt och spännande för oss”

I förra veckan kom beskedet att Kungsängen flyttar in i två av Åhléns varuhus, det i Nordstan i centrala Göteborg och det i Allum i Partille.

– Vi sökte ett cityläge just i Göteborg och Åhléns har ju ett stort kundflöde i sina varuhus. Dessutom har de ett starkt och omtyckt varumärke och vi tilltalar samma målgrupp, säger Anna Björkegren till Market.

Hon kallar det en ”perfect match” helt enkelt.

Att bägge varuhusen ligger på västkusten är ingen slump.

– Kungsängen ser en väldigt stor potential just där. Vi har inte varit lika starka på västkusten som i andra delar av landet, det vill vi ändra på nu. Nordstan är ett drömläge för oss och Allum är också väldigt attraktivt.

Det handlar om shop in shop-lösningar.

– Vi har ytor som blir ungefär lika stora som några av våra andra butiker och som rymmer hela vårt sortiment

Kan det bli aktuellt för er att öppna i fler av Åhléns varuhus runt om i landet?
– Om det blir så bra som vi tror och hoppas så fortsätter vi gärna dialogen med våra vänner på Åhléns, säger Anna Björkegren.

Anna Björkegren, marknadschef, Kungsängen.

Läs mer: Lyckad pop up-satsning för Kungsängen – här öppnar nästa: ”Mycket bra läge”

Förutom satsningen hos Åhléns har Kungsängen det senaste året växt genom vanliga butiker men också med tillfälliga etableringar.

– Vi håller ständigt ögonen öppna för nya lägen, både för permanenta butiker och för vårt pop up-koncept. Nu i juni öppnar vi en pop up i Ängelholm och efter det får vi se var vi poppar up.

I Varberg, till exempel, övergick pop up-butiken till att bli permanent.

– Det kan bli så bra att vi väljer att stanna längre än vi först tänkt. Vi är flexibla och lyssnar till kundbehovet

Samverkan med Åhléns samt pop up-butiker, är det ett nytt sätt för er att nå ut till nya kundgrupper?
– Ja, absolut. Det tillsammans med den varumärkesresa vi gör, öppnar upp just för nya konsumentgrupper. Vi har länge varit starka för en äldre målgrupp, men i takt med att kvalitet, hållbarhet och svensktillverkat blir mer intressant även för en yngre publik så vill vi göra det enklare för de personerna att hitta oss, säger Anna Björkegren.

Läs mer: Sängkedjan mot strömmen – därför växer Kungsängen när konkurrenterna lägger ner

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

HeminredningKungsängen

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News