Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Etablering

Reitan Convenience öppnar butik med fokus på hållbarhet: ”En av våra största satsningar någonsin”

Publicerad: 14 oktober 2021, 08:31

Reitan Convenience öppnar ny butik med fokus på hållbarhet

Reitan Convenience lanserar ett nytt varumärke med fokus på hållbarhet. ”Allt som funkar bra i PBX kommer vi över tid rulla ut för att driva förändring i hela vår verksamhet”, säger Anna Wallenberg, vd på Reitan Convenience i Sverige.


Ämnen i artikeln:

ReitanPressbyrånButikskoncept

LÄS MER: Anna Wallenberg ska ta Reitan in i framtiden: ”Vi är på väg mot Q-commerce”

Reitan Convenience lanserar nya varumräket PBX med sikte på att leda framtiden mot mer hållbar convenience. Med det nya varumärket har Reitan letat efter de mest hållbara alternativen som finns på marknaden, skriver bolaget i ett pressmeddelande. 

– Nu påbörjar vi, tillsammans med våra leverantörer, kunder och experter, resan mot framtidens convenience och ett hållbart sätt att konsumera när man är på språng. Allt som funkar bra i PBX kommer vi över tid rulla ut för att driva förändring i hela vår verksamhet, alltså alla våra Pressbyrån och 7-Eleven, runtom i landet. Det är med lika delar ödmjukhet och beslutsamhet vi tar detta kliv för att sätta en ny standard för oss själva och för hela vår bransch, säger Anna Wallenberg, vd på Reitan Convenience i Sverige.

Till exempel har råvaror som kaffe, soja och kakao noggrant kartlagda produktionsförhållanden och de kommer inte att köpa in produkter som innehåller palmolja. Butiken är bygd med hållbara och klimatsmarta material och de satsar på nya cirkulära förpackningslösningar. 

– PBX är en ambitiös satsning av ett företag som på riktigt vill verka för förändring i sin bransch, både vad gäller sociala och miljömässiga hållbarhetsutmaningar. Jag tror att framtiden tillhör företag som slutar tänka att hållbarhet handlar om ”mindre dåligt” och istället satsar på att ta tag i grundproblemen och att driva förändring, säger Elin Enfors-Kautsky, hållbarhetsexpert och grundare av Prosperous Planet som varit med och utvecklat PBX, i en kommentar. 

PBX skapades i samband med att bolaget antog sin nya hållbarhetsstrategi 2019. 

– Det här är en av våra största satsningar någonsin och ett steg vi tar eftersom vi är övertygade om att hållbarhet kommer vara en förutsättning för lönsamhet. Att satsa på hållbarhet fullt ut på det här sättet är ingen enkel uppgift; vi behöver hela tiden testa oss fram och utvärdera vad som funkar bra, säger Mariette Kristenson, vd på Reitan Convenience AS. 

Den första PBX öppnar 14 oktober på campus Albano i Stockholm som är ett nytt centrum för forskning och studier.

Julia Forsberg

Reporter

julia.forsberg@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev