Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Etablering

Parterna eniga i en sak kring hyrorna: Samarbete krävs – se hela Markets seminarium här

Publicerad: 11 februari 2020, 15:27

Foto: Vendela Kjerner

Tomma butikslokaler vill ingen ha. Men vem bär ansvaret för att vi ska ha en levande handel och vilka lösningar måste till? Det var frågor som bollades i en het debatt om hyresnivåerna under Markets frukostseminarium. Se hela filmen från seminariet här!


Ämnen i artikeln:

Hyror

Läs mer: Market lyfter brännhet fråga om hyresnivåer: ”Diskutera över gränserna”

Allt fler butiker stänger igen och ersätts av andra verksamheter eller efterlämnar tomma hål.

För att ta ett exempel har modekedjan Indiska slagit igen 25 butiker sedan nuvarande vd:n Karin Lindahl tillträdde i oktober 2017.

Enligt Karin Lindahl har 90 procent av dem ersatts av andra verksamheter.

Under tisdagsmorgonen deltog hon tillsammans med Marcus Wibergh, vd för Intersport, Mikael Sandström, ordförande för Svensk Handel Stil, Martin Lindgren, nordisk verksamhetschef på Unibail Rodamco Westfield, Martin Sandgärde, Vasakronans chef för handel i Stockholm och Rikard Lundberg, vd för Pop Up Agency i Markets paneldebatt kring hyresnivåerna som hölls i Winston & Elles butik i centrala Stockholm.

Enligt Marcus Wiberg måste fastighetsägare och hyresgäster tillsammans skapa förutsättningar för en levande handel.

– Vi måste såklart städa i vår egen garderob och se till att ha ett tillräckligt bra erbjudande.
Samtidigt anser han att hyrorna blivit en allt hetare fråga som nu hanteras på ledningsnivå.

Karin Lindahl är inne på samma spår och anser att alla är ansvariga för levande stadskärnor och att differentierade hyror kan fylla en funktion tills marknaden stabiliserats.

Samtidigt erkänner hon att den fysiska handeln borde agerat snabbare och satt ner foten mot hyreshöjningar innan man började att tappa intäkter på grund av den ökade e-handeln.

Kortare kontrakt, i synnerhet i köpcentrum, liksom omsättningshyror och kontrakt av trappmodell kan vara lösningar, anser hon.

– Diversifierade hyror fyller en funktion tills marknaden har stabiliserats.

Mikael Sandström på Svensk Handel Stil som även driver familjeföretaget Sandströms Modehus flikar in att golvet på omsättningshyrorna ofta är för högt. I köpcentrum måste hyresgästerna dessutom betala dyrt för gemensamma kostnader som reparationer och marknadsföring.

– I vissa fall är hyran vinsten och alla kostnader står hyresgästen för, säger han men får genast mothugg av Martin Lindgren på Unibail Rodamco som hävdar att fastighetsägarna drar ett tungt lass för investeringarna.

– Vi investerar för att hålla erbjudandet attraktivt och jobbar för att skapa en mix, säger han och försäkrar att ingen fastighetsägare vill ha vakanser.

Den perfekta mixen förändras dag för dag och just ligger stort fokus på upplevelser och underhållning som kunden vill ha.

BILDSPEL: I dag höll Market ett välbesökt frukostseminarium om hyresnivåerna.

Även Martin Sandgren intygar att Vasakronan gör allt kan för att bevara retail, men avfärdar att de skulle ha något ansvar för retaildöden.

– Hyrorna sätts av marknaden, säger han. Det finns platser där hyrorna är för höga i förhållande till trafiken som gått ned. Samtidigt finns det platser där hyresgästerna står på kö, förklarar han.

Därför får olika hyresgäster olika hyror.

– Om rätt kund lämnar försöker vi få in en bättre. Om fel kund lämnar försöker vi behålla den.

Enligt Rikard Lundberg på Pop Up Agency har Sverige ett överutbud av retailytor. Därför kommer vi att få se allt fler korta kontrakt och pop-uplösningar framöver. Till exempel när e-handlare får en chans att testa sitt koncept.

Båda lägren tycks eniga om att det behövs fler diskussioner över gränserna för att lösa problemet.

Fart, förändringsvilja och mod att misslyckas är andra ord som nämns.

Fast misslyckandena lär fastighetsägarna få bekosta, flikar Marcus Wibergh in.

– Jag tror inte att retail har så många chanser att misslyckas.

Helen Preutz

Reporter

helen.preutz@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Hyror

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News