Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Etablering

Nytt optikkoncept poppar upp i köpcentrum – siktar främst på yngre

Publicerad: 7 oktober 2021, 13:47

Det digitala optikkonceptet Ieye har i dag öppnat en pop up-liknande butik på Väla utanför Helsingborg. Tanken är att komplettera de befintliga optikerna – fast med lägre pris. ”Vi kan erbjuda väsentligt lägre priser”, säger grundaren Ola Bartholdsson.


Ämnen i artikeln:

Butikskoncept

Butiken, eller enheten, är bland de första i landet som öppnas. 

Ola Bartholdsson beskriver ieye som en ”digital high tech-optiker”.

– Vår målgrupp är unga människor som vill köpa snygga glasögon billigare än vad de kan göra hos andra aktörer. Eftersom vårt koncept bygger på en annan affärsmodell, kan vi erbjuda väsentligt lägre priser än mer traditionella optiker, säger Ola Bartholdsson i en kommentar.

I enheterna erbjuder man gratis synundersökningar, även på kvällar och helger. 

Själva undersökningarna görs av datoriserade system, och resultaten bedöms av optiker på distans via nätet. Alla recept utfärdas av legitimerade optiker anställda av ieye.

I enheterna finns inga bågar att prova – allt sker allt via pekskärmar och kundens mobil

– Vi har utvecklat en ny teknik där vi fotograferar kunden innan vårt system analyserar ansiktet och matchar det med passande bågar. Kunden får sedan ett Instagram-liknande flöde i mobilen med ett stort urval bågar, och kan sedan själv i lugn och ro välja vilka man vill köpa, säger Ola Bartholdsson. 

Betalningen sker via mobilen och glasögonen skickas direkt hem till kunden.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Butikskoncept

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev