Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Etablering

Monki byter kung mot drottning när kedjan satsar på nytt flaggskepp i centrala Stockholm

Publicerad: 6 september 2022, 12:02

Monki stänger på Kungsgatan i Stockholm och flyttar i stället verksamheten till Drottninggatan.

Foto: Fredrik Sweger

Monki öppnar en flaggskeppsbutik i centrala Stockholm. Den H&M-ägda kedjan tar över de lokaler där koncernkollegan Afound tidigare höll till i på Drottninggatan.


Ämnen i artikeln:

MonkiH&M

30 september öppnar Monki, som är en del av H&M-gruppen, en flaggskeppsbutik på Drottninggatan i Stockholm. Det handlar om en flytt av den verksamhet som Monki har på Kungsgatan. 

Kedjans nya satsning kommer att ligga granne med Arket, i de lokaler där Afound tidigare höll till. 

– Att öppna en flaggskeppsbutik på denna ikoniska shoppinggata i Sveriges huvudstad känns helt rätt för oss som varumärke, säger Jennie Dahlin Hansson, vd för Monki. 

Butiken kommer att vara 550 kvadratmeter stor. Där kommer att finnas en yta där kunderna kan hänga, interagera och inspirera varandra. Ytan ska också kunna användas för events eller andra aktiviteter tillsammans med samarbetspartners. 

För att illustrera flytten har Monki tagit fram kampanjen From King to Queen tillsammans med illustratören Vanja Ivarsson.

Second hand-satsningen Monki Preloved kommer också att lanseras i butiken. Efter ett framgångsrikt test i kedjans butik på Götgatan i Stockholm är man nu redo att ta det vidare. Butiken på Drottninggatan blir den andra som får konceptet. Målet är att Monki Preloved framöver ska rullas ut i fler butiker och på fler marknader. 

Ett annat inslag i flaggskeppsbutiken är möjligheten för kunden att skanna och betala med mobilen för att sedan checka ut i en digital kassa. 

I samband med flytten lanseras kampanjen From King to Queen. Detta för att illustrera flytten från Kungsgatan (King street på engelska) till Drottninggatan (Queen Street på engelska). I den samarbetar Monki med illustratören Vanja Ivarsson. Hennes verk kommer att kommuniceras i samband med öppningen. 

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

MonkiH&M

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev