Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Etablering

Mer broms än gas – här är modejättens plan för butiksnätet

Publicerad: 28 januari 2022, 12:20

Arket kliver in på en ny marknad fysiskt när ett flaggskepp öppnar i Frankrikes huvudstad Paris i höst.

Foto: Pressbild

I höst öppnar Arket sin första fysiska butik i Frankrike och Cos går online i Australien. H&M-gruppen fortsätter att expandera och planerar att öppna 120 nya butiker i år samtidigt som 240 stängs. Dessutom sker satsningar online.


Ämnen i artikeln:

Rizzo Group

Under 2021 öppnade H&M-gruppen 104 butiker samtidigt som 321 avvecklades. Det gav en nettominskning på 217. 

I år planerar den svenska modejätten för drygt 120 butiksöppningar. Netto minskar antalet enheter med lika mycket då gruppen planerar att avveckla cirka 240 butiker. 

Merparten av de nya butikerna tillkommer på tillväxtmarknader medan stängningar främst sker på etablerade marknader, skriver gruppen i sin bokslutskommuniké. 

H&M-varumärket kliver in på sex nya marknader i år. Ecuador, Kosova och Nordmakedonien får butiker, så även Costa Rica, Guatemala och Kambodja men då via franchise. 

Online lanseras H&M på fem nya marknader under året: Belarus, Colombia, Kazakstan, Peru och Ukraina. 

& other stories lanseras i Singapore 2022. Under hösten öppnar Arket sin första enhet i Frankrike när ett flaggskepp etableras i Paris. 

Australien blir en ny e-handelsmarknad för Cos. Varumärket lanseras också i Filippinerna vida Zalora. 

Monki kommer att lanseras på plattformarna About You samt Zalore i Singapore och Malaysia. 

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Rizzo Group

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev