Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Etablering

Kinesiska e-modejätten Shein öppnar fysisk butik

Publicerad: 3 november 2022, 09:22

Kinesiska snabbmodejätten har sett en enorm global tillväxt.

Foto: Annika Wilhelmson

Den kinesiska lågprismodeaktören Shein öppnar sin första fysiska butik i Tokyo i Japan. E-handlaren har rönt kraftig kritik för sina arbetsförhållanden men fortsätter växa kraftigt.

Ämnen i artikeln:

E-handelModeKläder

Annika Wilhelmson

annika.wilhelmson@bonniernews.se


Dörrarna till bolagets första permanenta butik i världen slås upp den 13 oktober, rapporterar Reuters. I butiken ska kunderna kunna scanna QR-koder för att betala online och lokalen ska också vara anpassad för att arrangera modevisningar och designerevenemang.

Shein grundades 2008 i Kina där kläderna produceras. Dess största marknad är USA men tillväxten har varit kraftig också i Europa och Asien. Enligt Reuters säljs kläderna inte på hemmamarknaden.

Bolaget har nyligen kritiserats för usla arbetsförhållanden i fabrikerna, som avslöjats av brittiska Channel 4. Anställda arbetar upp till 18 timmar per dygn, alla dagar i veckan. Gör de fel kan de förlora två tredjedelar av sin dagslön, något som bryter både mot Kinas arbetslagstiftning och mot bolagets uppförandekod för leverantörer. Snabbmodejätten har tidigare kritiserats för upphovsrättsbrott, stora klimatutsläpp, hälsofarliga material och kopplingar till straffläger.

LÄS OCKSÅ: Shein pekas ut som den mest manipulativa e-handlaren 

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev