Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Etablering

Jollyroom tänker bli störst i Europa – här är nästa steg på resan: ”Låg inträdeströskel”

Publicerad: 6 april 2020, 05:44

Jollyroom nöjer sig inte med att vara störst i Norden. Nu är e-handlaren redo att erövra resten av Europa och inte samma position där. Nästa stopp blir Österrike.


Ämnen i artikeln:

Lek och hobbyJollyroomExpansion

Läs mer: Jollyroom debuterar som fysisk butik – fokuserar på gravida och nya föräldrar

– Målet är att bli nummer ett i Europa när det kommer till barn- och babyprodukter men det kräver att vi jobbar långsiktigt och expanderar i en takt som organisationen klarar av att hantera med kvalitet , säger vd:n och grundaren Ole Sauar.

Våren 2018 öppnade Jollyroom en webbshop i Tyskland, ett första steg i Europalanseringen. Nu är e-handlaren redo för nästa: Österrike.

– Anledningen till att vi valde Österrike som vår nästa marknad var primärt för att vi har en relativt låg inträdeströskel i och med närheten till Tyskland i både avstånd och språk. På så sätt kan uppsättningen av webbshop, kundtjänst, interna resurser och fraktlösning stärka varandra, säger Ole Sauar.

I Tyskland valde Jollyroom att bygga varumärkeskännedom via sociala medier. Tanken är att samma taktik ska användas i Österrike.

– När man ger sig ut på en stor marknad blir det extremt viktigt att hålla sig sann till sin egen affär och sina styrkor. För Jollyroom handlar det om att hålla fast vid det nordiska uttrycket, arbeta aktivt med content och om att skapa personliga relationer till målgruppen. Därför har sociala medier blivit en väldigt viktig kanal för oss även i Europa, säger marknadschefen Frida Ekholm.

Efter Österrike väntar fler marknader. Det långsiktiga målet är att bli Europas största barn- och babybutik online.

Inledningsvis handlar det om marknader från vilka Jollyroom kan leverera från lagret i Göteborg.

Ole Sauar berättar att det på sikt kan bli aktuellt med ett lager ute i Europa.

– Men här och nu fokuserar vi fullt ut på att få en bra etablering i Österrike, och kommer se till att ha det under kontroll innan vi tar nästa steg på vår expansionsresa.

Redan förra veckan smygstartade Jollyroom lanseringen med aktiviteter i sociala medier. I dag lanseras den österrikiska sajten officiellt.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News