Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Etablering

Instabee storsatsar inför Black Week – öppnar egna terminaler

Publicerad: 21 november 2022, 13:44

Tre terminaler är redan i drift och den fjärde beräknas vara i användning snart.

Foto: Pressbild

Det var inte särskilt länge sedan leveransbolagen Instabox och Budbee meddelade att de två aktörerna slår ihop verksamheterna. Nu storsatsar nya Instabee på egna, hållbara terminaler inför Black Week.

Ämnen i artikeln:

InstaboxBudbeeLeveranserE-handel

Loke Westberg

loke.westberg@bonniernews.se


I mitten av september stod det klart, de två leveransjättarna Instabox och Budbee blev till en. Detta för att kunna utmana mer traditionella aktörer i Europa.

Nu satsar det nyskapade bolaget Instabee på egna terminaler inför Black Week.

LÄS OCKSÅ: Storaffären i lås – nu ska en jätte byggas: ”Ambitionen är klar”

Under året har fyra terminaler byggts, varav tre redan är i användning. Den fjärde beräknas stå klar inom kort. Dessa terminaler hanterar paket från både Instabox och Budbees kunder.

Terminalerna är placerade i Malmö, Södertälje, Göteborg och Vaggeryd. Tre av terminalerna är utrustade med solpaneler och total kommer de fyra terminalerna att generera cirka 1 500 arbetstillfällen.

– Detta är helmoderna anläggningar med avancerade sorteringsmaskiner som är direktintegrerade med alla optimeringssystem. Dessa etableringar gör att vi kommer kunna hantera hundratusentals fler paket dagligen och möjliggör att vi kan leverera effektivt och snabbt, med mindre miljöpåverkan, till fler, säger Pontus Håstlund, Nordenchef på Budbee.

Budbees och Instabox samtliga leveranser i Sverige görs med förnybar diesel och el.

LÄS OCKSÅ: Kartläggning: Brutal tillväxt men blodröda siffror – så går det för last mile-uppstickarna 

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev